De door ZJA ontworpen Budabrug is officieel geopend. De nieuwe brug in het centrum van Kortrijk maakt deel uit van het infrastructurele project ‘Leiewerken’. Een grootschalig project waarbij de rivier de Leie wordt verbreedt en verdiept. Het project maakt scheepvaart tot 1.350 ton mogelijk tussen Gent, Kortrijk en Lille [FR]. De brug vormt de verbinding tussen de wijken Overleie en Buda en ligt op korte afstand van het historische centrum van de stad. De aangrenzende kade zal worden ingericht als een hoogwaardige wandelpromenade.

De nieuwe Budabrug is een beweegbare tafelbrug die de oude, vaste brug, vervangt. De brug is zodanig ontworpen dat hij in gesloten toestand een doorvaarhoogte heeft van 4,87 meter. Hierdoor kunnen het merendeel van de geladen binnenvaartschepen onder de brug doorvaren zonder dat hij geopend moet worden. In geopende toestand is er een vrije doorvaarhoogte van 7 meter zodat ook containervaart met drie lagen containers mogelijk is.

De ranke stalen tafelbrug heeft een open draagconstructie van twee lage bogen met een fijn netwerk van kabeltrekkers. Deze vormen de scheiding tussen het wegdek en het voetpad en maken ruimte waardoor daglicht ook onder de brug kan komen. De brug is in het midden verbreed en geeft voetgangers een eigen ruimte. De balustrades en leuningen zijn gemaakt uit dubbelgekromde roestvrijstalen cassettes. Hierin is de verlichting voor de voetpaden opgenomen. Bij de brug behorende voorzieningen als slagbomen en doorvaartlichten zijn integraal onderdeel van het ontwerp en de totale vormgeving van de brug.

 

project: 0380