Nieuws

ZJA zet eerste voet in Zweden met Hjulstabrug

15.06.2017

Het ontwerpen van infrastructuur zoals wegen, (beweegbare) bruggen en viaducten is een specialisme van ZJA. In deze streeft ZJA’s architectuur naar heldere oplossingen waarbij ecologische, sociale en esthetische aspecten in harmonie gecombineerd worden. Plannen voor investeringen in de Zweedse infrastructuur hebben mogelijkheden gecreëerd voor ZJA in Zweden, zoals bijvoorbeeld het Hjulstabrug project.

De Hjulstabrug, onderdeel van snelweg 55 in Zweden, verbindt de gemeentes Strängnäs en Enköping en is een belangrijke verbinding over het Mälaren meer in de provincie Uppsala. Door een beperkte verkeersveiligheid en een matige toegankelijkheid heeft de weg prioriteit gekregen in de plannen van de provincie.

De Zweedse Rijkswaterstaat, Trafikverket (TRV), heeft plannen gemaakt voor een nieuwe Hjulstabrug om er zo voor te zorgen dat ook grotere vrachtschepen de route over het Mälaren meer kunnen bevaren. De plannen omvatten twee opties; een nieuwe brug op een nieuwe locatie of het herbouwen van de bestaande brug op de huidige locatie.

De huidige brug, met een lengte van 1000 meter en een doorvaarhoogte van 6 meter, is gebouwd in 1953. De brug passeert een gangbare scheepvaart route en verbindt de steden Södertälje en Västerås. Jaarlijks passeren ruim 2000 schepen en duizenden plezierboten de brug.

In opdracht van TRV onderzoekt een team bestaande uit VR Infrapro AB, ZJA en Calluna AB verschillende mogelijkheden voor een nieuwe Hjulstabrug. Hiermee zet ZJA haar eerste voet in Zweden.

Het doel van de opdracht is TRV te voorzien van verschillende ontwerpopties. Deze opties beschouwen het herbouwen van de bestaande brug, de bouw van een nieuwe brug, de ligging van de brug, een vaste of beweegbare brug en de verticale en horizontale vrijheden van de brug. Daarnaast wordt er rekening gehouden met een nabijgelegen natuurgebied. Uit alle ontwerpopties wordt vervolgens een voorontwerp gekozen als basis voor verdere Design and Construct (D&C).

ZJA wordt ondersteunt door Bosch Slabbers Landschapsarchitecten die het landschappelijk ontwerp zullen maken. Iv-Consult is verantwoordelijk voor het constructieve advies.