Wintrack - ranke masten voor het Randstad380 tracé

De nieuwe masten voor het Randstad 380 tracé, rank en minimalistisch vormgegeven, spreken in elk opzicht een andere vormentaal dan de oude vakwerkmasten. Met hun hedendaagse, terughoudende vorm en kleurstelling zijn ze veel minder storend en kunnen ze in het Nederlandse landschap landschap ingepast worden. Bovendien zorgen ze voor een duidelijk smallere magneetveldzone.

De vertrouwde vakwerkmasten gaan al decennia lang mee. Ze werden ontworpen op een levensduur van honderd jaar en staan bekend als oersterk, degelijk en transparant door de fijne geleding. Echter, ze hebben ook een aantal nadelen. Naast onderhoud is de breedte van de magneetveldzone een moeilijk punt. Door de grote breedte van de vakwerkstructuur hangen de geleiders ver uit elkaar. Hierdoor geldt een zonebreedte van ongeveer 300 meter langs de masten als beperkingen voor bebouwing en in de overvolle Randstad is dit een probleem.

Voor het nieuwe tracédeel, dat de 380kV-ring compleet maakt, heeft Zwarts & Jansma in samenwerking met DNV-GL nieuwe masten ontworpen, de Wintrack, die een goede oplossing voor deze problematiek bieden. Twee ranke conussen dragen hun gebundelde circuits in een smalle zone naast elkaar. Doordat de geleiders bij elkaar gebracht zijn, reduceren de circuits elkaars magneetvelden aanzienlijk. Hierdoor blijft de breedte van de magneetveldzone beperkt tot 100 m. De magneetveldzone kan verder worden teruggebracht door geleiders hoger te hangen, de masten te verhogen of ze dichter achter elkaar te plaatsen. In bijzondere gevallen kan een compensatiegeleider toegevoegd worden.

De nieuwe masten hebben nog een ander, groot voordeel: het onderhoud. Deze blijft beperkt omdat de masten een eenvoudige, gladde structuur hebben en hierdoor minder kwetsbaar zijn. Daarbij is er, ondanks het naar verwachting geringe periodiek onderhoud, goed over de verschillende onderhoudsvormen en voorzieningen nagedacht. Bij de nieuwe masten wordt het Highstep systeem toepast. In tegenstelling tot de bekende traditionele klimijzers in de masten gebruikt men daarvoor een enkele rail die alleen beklimbaar is met specifiek materieel. Het is daardoor niet alleen mooier, maar voorkomt ook misbruik.

In samenwerking met DNV-GL (voorheen KEMA).

Winnaar Nationale Staalprijs 2016.

Project: #424