Nieuws

Weguitbreiding SAA A1/A6

Zwarts & Jansma Architecten geeft weguitbreiding A1/A6 Diemen – Almere Havendreef vorm.

Op 12 december j.l. werd het DBFM (Design, Build, Finance and Maintain)-contract tussen Rijkswaterstaat en het consortium SAAone getekend voor de weguitbreiding A1 / A6 Diemen - Almere Havendreef. Dit is een van vijf deelprojecten van de weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere (SAA).

Het consortium SAAone, bestaande uit VolkerWessels, Boskalis, HOCHTIEF en DIF, heeft aan Zwarts & Jansma Architecten opdracht gegeven de architectonische vormgeving van het deelproject A1 / A6 Diemen - Almere Havendreef te gaan realiseren.

De weguitbreiding van de A1/A6, over een afstand van 23 kilometer, betreft de verbreding van het traject met extra rijstroken. Zo krijgen de A1 en de A6 tussen knooppunt Diemen en de Hollandse Brug beiden 2x5 rijstroken. De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot en met de Hoge Ring bij Almere 4x2 rijstroken. Op het gehele traject A1/A6 komt een wisselbaan van 2 rijstroken. Daarnaast wordt een deel van de A1 ter hoogte van Muiden verlegd.

De uitbreiding van de A1/A6 voorziet verder onder andere in een permanente bypass in knooppunt Diemen van de A9 naar de A1 met een nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal, een aquaduct onder de Vecht, aanpassing van knooppunt Muiderberg en een uitbreiding van de Hollandse Brug. Tussen Almere Stad-West en Almere Haven komt een nieuwe aansluiting Almere Havendreef en bij de aansluiting Hoge Ring wordt een knooppunt gerealiseerd.

De vormgeving van Zwarts & Jansma Architecten omvat bijna 50 zogenaamde kunstwerken, waaronder eco-passages, onderdoorgangen, viaducten, fly-overs, bruggen, en 4 zogenaamde “specials”, te weten, de A1 kruising met het Amsterdam-Rijnkanaal, de A1 kruising van de Vecht, de A1 spoorbrug en de A6 Hollandse Brug.

De start van de realisatie staat gepland voor 2014 en de werkzaamheden zullen naar verwachting in 2020 gereed zijn.