Het lightrailstation Den Haag, ontworpen door ZJA, is onderdeel van de RandstadRail metrolijn E en is het vertrek - en eindstation van de lightrail-verbinding tussen de steden Den Haag en Rotterdam. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe kolomvrije startstation met de stationshal van Den Haag Centraal.

De metro’s bereiken het station via een lang viaduct. Deze voert de RandstadRail tot meer dan twaalf meter boven maaiveld over het Bernhardviaduct naar het light-rail station. Om de impact van het toe leidende tracé op de omgeving, en dan met name de woonwijk Bezuidenhout-West, zo klein mogelijk te houden is het tracé aangebracht op een zeer slank vormgegeven overkapping. Dit is bereikt door keuze voor een stalen draagconstructie met overspanningen van ongeveer 35 meter tussen de steunpunten. Hierdoor blijft de ruimtelijke impact op maaiveld beperkt en wordt het uitzicht voor omwonenden zo min mogelijk belemmerd. De metro’s stoppen net buiten de stationshal van Den Haag Centraal, maar de overkapping van de halte loopt wel door tot in deze hal zodat reizigers snel en droog van de HSE naar het station kunnen lopen. De sculpturale kap vorm van de kap en de luifel is hierbij een opvallend en herkenbaar object.

ZJA vertaalde het ontwerp van de ruimtelijke overkapping in een parametrisch computermodel dat het ontwerp geometrisch optimaliseert en de uitslagen ten behoeve van de productie genereert. Hierdoor werd het mogelijk om enkelvoudig en koud gebogen glas te gebruiken dat ter plekke werd geïnstalleerd en zorgden voor minimale verspilling van materiaal.

De bouw van het lightrailstation is door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag en aannemer BAM Infra NL was verantwoordelijk voor de bouw.

Constructeur: BAM Infraconsult, Knippers Helbig Advanced Engineering, Royal HaskoningDHV, Ney & Partners
Aannemer: BAM Infra NL
Onderaannemer brug: Iemants
Onderaannemer overkapping: Jos van den Bersselaar Constructie
Onderaannemer glas: Brakel Atmos

Winnaar: WAN Transport Award 2017.

Project: #506

Foto's: Copyright Bart van Hoek en Jeroen Musch