Op school in Polen ging haar belangstelling vooral uit naar kunst en kunstgeschiedenis, maar ze bleek ook talent te hebben voor wis- en natuurkunde. Dat maakte de keus logisch om een architectuur-studie te gaan doen, zeker omdat in Polen de opzet van die opleidingen veelzijdig en breed is. Naast haar bouwkundige studie schreef ze artikelen over beeldende kunst en maakte een korte documentaire film over de architectuur en stedelijke cultuur van Shanghai.

Architectuur is in haar ogen een bij uitstek kosmopolitische en mondiale bezigheid, ze verbleef met een Erasmusbeurs in Portugal en Italië en ging na haar studie werken bij een bureau in Shanghai. De nadruk lag daar op de conceptuele en esthetische kant van het ontwerpen van hotels en andere leisure gebouwen. Vaak werd het interieur ontwerp er van begin af aan bij betrokken.

De liefde bracht haar in contact met Nederland en via haar man, een Italiaan die bouwkunde studeerde aan de TU Eindhoven, ook met de Nederlandse architectuur. ‘Wat ik eraan waardeer is iets waar ZJA heel sterk in is: niet alleen in concepten denken, maar diep in de technische en praktische dimensie duiken om daar onconventionele oplossingen en uitvindingen te doen. De rol van schoonheid en het concept komen voort uit een inventieve verhouding tot technologie. Dat is inspirerend, die combinatie van nuchterheid en speelsheid.