Nieuws

Blankenburgverbinding genomineerd voor Schreudersprijs 2025!

Op 31 maart reikt Stichting A.M. Schreuders voor de 13de keer de prestigieuze Schreudersprijs uit, tijdens het COB-congres in Utrecht. Deze prijs is dé beloning voor een knap bouwproject, een innovatieve bouwtechniek of een creatieve ondergrondse oplossing. De Blankenburgverbinding, ingezonden door BAAK (Ballast-Nedam, DEME en HICL Infrastructure), Rijkswaterstaat, Tunnel Engineering Consultants (Witteveen+Bos en RHDHV), ZJA Architects & Engineers en BoschSlabbers landschapsarchitecten, is een van de drie genomineerden. Dit jaar zal er naast de juryprijs voor het eerst ook een publieksprijs worden uitgereikt.

Update 31 maart: De Blankenburgverbinding is bekroond met de Schreuderspublieksprijs 2025!

Michel Heesen (architect namens ZJA): De Blankenburgverbinding is een inspiratie voor ondergronds bouwen door het innovatieve concept, dat duurzaamheid, inpassing en minimale omgevingshinder combineert. Met verdiepte installaties zijn de tunnels geïntegreerd in het landschap, een dienstgebouw is vermomd als boerenschuur, er zijn waterzuiverende rietkragen en het getijdennatuurgebied Gors van de Lickebaert is heringericht. Met dit alles levert het project een grote maatschappelijke bijdrage aan de regio Rotterdam in mobiliteit, ruimtelijke kwaliteit, duurzaamheid en klimaatbestendigheid.

Technische hoogstandjes

Technische hoogstandjes die een nieuwe standaard zetten zijn onder andere de grootschalige toepassing van gewapend onderwaterbeton, twee grote zinktunnelelementen met bijzondere ballastkokers en het 3D-scannen van wapening onder water. Ondanks uitdagingen zoals de coronapandemie, behield het project zijn hoge kwaliteit en voortgang.

 



 

Binnen het BAAK+ concept is gebruik gemaakt van innovatieve bouwmethoden met een hoge materiaalefficiëntie. Bijvoorbeeld de deepcut & cover sectie van de Maasdeltatunnel met permanente combiwanden, een betonnen stempelraam en een zeer diepe gewapend onderwaterbetonvloer, gebouwd in een complexe verticale fasering. Slimme logistieke oplossingen beperkten de omgevingshinder tijdens de bouw.

Waterveilig

De Maasdeltatunnel is 200 jaar waterveilig zonder toepassing van extra materiaal. Risico’s zijn beheerst door testen vooraf, 4D BIM-voorbereiding en voorbedachte correctieve beheersmaatregelen. Parametrische modellen en scenario-denken ondersteunden een robuuste planning en leidden tot een veilige uitvoering binnen tijd en budget.

Zien we jou in DeFabrique op 31 maart?

Op 31 maart is DeFabrique van 9.30 tot 18.30 het toneel voor het jubileumcongres van Centrum Ondergronds Bouwen (COB), dat al 30 jaar lang professionals die vol passie werken aan kabels en leidingen, tunnels en ander ondergronds ruimtegebruik met elkaar verbindt. Deze dag kun je alles te weten komen over ondergronds bouwen.

 

Recente deliverables worden gepresenteerd, technische verhalen gedeeld en interactieve games gespeeld. Er staan twee presentaties op het programma over bijzondere tunnelnieuwbouw - Zuidasdok en Oosterweelverbinding – en de genomineerden voor de Schreudersprijs zullen hun project toelichten. Meer informatie is te vinden op de website van het COB

 

Gerelateerd

Project

Blankenburgverbinding, Rotterdam

Verscholen snelweg bij Rotterdam

De Blankenburgverbinding (A24) is een nieuwe snelweg tussen de A20 en de A15. De weg ligt verscholen in een verdiepte bak, duikt in een…

Lees meer
Nieuws

Luchtfoto's onthullen indrukwekkende Blankenburgverbinding

Luchtfoto's bieden een fascinerend inkijkje in de voortgang van de Blankenburgverbinding (A24) bij Rotterdam. Deze nieuwe snelweg verbindt…

Lees meer
Nieuws

Wielrensters door de Maasdeltatunnel

Prachtige beelden van een unieke gebeurtenis: de Tour de France Femmes door de Maasdeltatunnel! Deze verbinding van de noord- en zuidoever…

Lees meer
Nieuws

A24/Blankenburgverbinding geopend

Afgelopen zaterdag gaf minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener het startschot voor de opening van de A24…

Lees meer