Voor de Vinexlocatie Leidschenveen deed architectenbureau ZJA mee aan de prijsvraag voor 60 bruggen. In de eerste ronde waren er meer dan 100 inzendingen. Vijf partijen werden uitgenodigd om door te gaan in de tweede ronde. We zijn uiteindelijk nipt tweede geworden.

Wanneer in een plaats zestig kleine bruggen gebouwd worden vinden wij het een goede zaak als die bruggen vanuit eenzelfde constructieprincipe gerealiseerd worden. De keuze van de constructie is bij bruggen de bepalende factor voor de uiteindelijke vorm.  Eén constructieprincipe garandeert wat wij wilden: Een grote onderlinge verwantschap tussen de bruggen. Soms is het goed een brug wat extravaganter vorm te geven; bij zestig bruggen binnen een beperkt gebied dient de vorm van de bruggen terughoudend, bescheiden en neutraal te zijn. Een vorm die voortkomt uit een constructieprincipe voldoet hier qualitate qua aan.

Het verlangen heel dun te construeren lag ook ten grondslag aan ons ontwerp. “De kwaliteit van architectuur is omgekeerd evenredig met haar gewicht”, was een uitspraak van Buckminster Fuller.

Bruggen van een maat die hier gevraagd wordt zijn in feite, in constructieve zin, niet meer dan planken over het water. Wij ontwikkelden een ‘plank’ van 16.4 meter lang en drie meter breed die op zes steunpunten ligt. Het gevolg van het relatief grote aantal steunpunten is dat de ‘plankÂ’ heel dun kan worden. Een totale constructiehoogte van 250 mm. bleek mogelijk. Deze dunne ‘plank’ maken we in geprefabriceerd beton, de ondersteunings-constructie wordt uit staal vervaardigd. We denken zo (zie de tekeningen) een heel elegante constructie te maken, die zich niet opdringt en probleemloos zestig keer herhaald kan worden.

Wel wensen we kleine variaties. Bijvoorbeeld door de kleur van het brugdek aan te passen aan de functie; autowegen worden zwart, fietspaden rood en voetpaden, net als de aansluitende voetpaden, grijs. Ook tekenen we twee hekwerken, verschillend van karakter, een met staaldraad en een van glas.