Een grote verkeershub

In een flauwe bocht van de A16 aan de Zuidoost kant van Rotterdam, niet ver van de Erasmus Universiteit en het Brainpark kromt zich een parkeergebouw met de weg mee. Het ontwerp voor dit in 2013 opgeleverde P+ R Kralingse Zoom is van architectenbureau ZJA.

Om de stad te ontlasten is de P+R Kralingse Zoom bedacht, waar aan de rand van de stad automobilisten op een prettige en efficiënte manier hun wagen kunnen stallen en hun weg vervolgen met metro, bus, tram of fiets. De auto achterlaten en verder reizen doet niemand graag op een kille en grauwe locatie die op een fabrieksterrein lijkt. De uitdaging is om Park & Ride ontwerpen op een vriendelijke en uitnodigende manier hun functie te laten vervullen. Dat is het uitgangspunt voor dit ontwerp.

Een lichte uitstraling

In het P+R ontwerp Kralingse Zoom van ZJA is de verbinding tussen autoweg, parkeren en OV optimaal. Het parkeer-gebouw dat meebuigt met de kromming in de weg, overspant de sporen van de metro. Vanuit het gebouw is het metrostation binnen honderd meter te bereiken.

Het is 175 meter lang en ondanks dat maakt het een open en lichte indruk. Dat komt door het afgeslankte en afgeronde silhouet, maar nog het meest door de open gevel, bestaande uit licht gekleurde lamellen. Er is een intrigerend golfpatroon in aangebracht dat maakt dat beweging en licht met elkaar een spel aangaan. Voor passerende automobilisten is het een visueel aantrekkelijke blikvanger, voor de gebruikers houdt het gebouw een open karakter waar daglicht een grote rol speelt. Lange en vrije zichtlijnen, hoge tussenruimtes en slim aangebrachte verlichting zorgen voor een natuurlijke oriëntatie en geven een veilig gevoel.  Brede doorgangen, trappen en korte aansluitingen op perrons, uitgangen en bushaltes zorgen voor vlotte doorstroming in het spitsuur. De onderste verdiepingen zijn begroeid met klimplanten en de buitenruimte is via terrassen soepel verweven met de omgeving.

Berekend op de toekomst

Het ontwerp van ZJA anticipeert op een uitbreiding van drie étages, waardoor een uitbreiding van 1040 tot 1550 parkeerplaatsen mogelijk wordt. De fundamenten en de kolommen zijn nu al berekend op de opbouw tot 9 verdiepingen. De indeling van de begane grond is ontworpen om een overdekte stalling van 400 fietsen plaats te bieden. Door de groene plint, de inpassing in de omgeving en het open en lichte karakter van het gebouw is dit geen kille en onherbergzame omgeving, maar een comfortabel onderdeel van een vlotte reis door de stedelijke omgeving.

Architect: ZJA
Opdrachtgever: Ballast Nedam
Project: #499