Het was een schitterend en ambitieus plan: een parkeerplaats langs een drukke weg omtoveren in een park, midden in de binnenstad van Apeldoorn, en dat door de aanleg van een ondergrondse parkeergarage, een autoluw-gebied met nieuwe fietsroutes en een prominente plek voor een eindelijk weer bovengronds gebrachte beek, de Grift.

OKRA Landschapsarchitecten ontwierp een stadspark, het Catherina Amaliapark, dat een groene entree voor de binnenstad toevoegt en een ontmoetingsruimte vormt voor verschillende soorten bewoners en bezoekers. Onder dit stadspark ontwierp architectenbureau ZJA een parkeergarage in twee lagen voor 240 auto’s. In het weekend is de garage in zijn geheel publiek toegankelijk, door de week is de helft in gebruik bij medewerkers van het naastgelegen Kadaster-kantoor.

Een parkeergarage met charme

Uitgangspunt voor het ontwerp van ZJA was de maximale integratie in het groen van het park. De in- en uitrit zijn in een lichte glooiing in het groen verstopt. Het paviljoen met de entree voor voetgangers ligt tegenover de oversteek over de beek en sober en licht. Twee trap-partijen kruisen elkaar in een transparant paviljoen, dat met zijn gedempte kleuren opgaat in de omgeving. Op het dak van de parkeergarage zijn bomen geplant en gras aangelegd.

Zo groen als de bovenwereld is, zo stralend rood is de ondergrondse wereld van de parkeergarage Brinklaan in Apeldoorn. De vorm van de garage is die van een eenvoudige rechthoek. Alles is eraan gedaan om het gevoel van overzicht, veiligheid en helderheid te versterken. Donkere hoeken en de bekende rommelige installaties bestaan niet in deze garage. Hier wint maximale helderheid. Dat begint met het vrije zicht in de parkeergarage, omdat het dak van de garage een slim ontworpen lichtere constructie heeft, waarin onder andere piepschuim is verwerkt, kunnen er weinig kolommen zijn. Wat ook opvalt is dat er nergens balken of luchtinstallaties zichtbaar zijn. Ook kabels en buizen zijn weggewerkt. De plafonds zijn wit en egaal. Dat alles geeft een ruimtelijke indruk, die in combinatie met de kleuren, de gewelfde wanden en de in koven aangebrachte sterke LED-verlichting een veilige, ja zelfs vrolijke sfeer oplevert.

De grafische helderheid vergroot het gebruiksgemak: de gladde plafonds zijn wit, de rijbanen grijs, de wanden rood. De parkeerplekken zijn optimaal verlicht. De combinatie van het krachtige rood en het reliëf in de wanden zorgt voor een regelmatig maar boeiend schaduwspel. De extra-groot uitvergrote pictogrammen en richting-pijlen geven een vrolijke toets.

Een nieuw park

Het idee achter het Catherina Amaliapark is dat het op een gestileerde manier een voor de Veluwe typerend beekdal nabootst, met glooiende hoogteverschillen en licht verdiepte paden. Dat verstrekt de indruk door een uitgestrekt groen gebied te lopen. De weer aan de oppervlakte gebrachte beek krijgt in het centrum van het park een in natuursteen gevatte verbreding. Een waterpartij met een scherpe knik. Er kruist een fietspad overheen en daar is ook de centrale oversteek voor mensen die het park doorlopen van en naar de parkeergarage.

De parkeergarage Brinklaan is optimaal ingepast in het Catherina Amaliapark met een stromende beek, helemaal begroeid en overzichtelijk en toegankelijk ingericht en vormgegeven. Een comfortabele en herkenbare omgeving om je auto achter te laten en de binnenstad in te slenteren.

Architect: ZJA
Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn
Landschapsarchitect: OKRA Landschapsarchitecten
Aannemer: BAM Utliliteitsbouw
W&E adviseur: Nelissen Ingenieursbureau
Constructie adviseur: Bartels Ingenieurs
Bouwkuip adviseur: Witteveen+Bos
Jaar: 2013

Project: #382