Studie naar brug uit composietmateriaal in Riedijkshaven.

Dordrecht wil haar grondgebied profileren als vestigingsplaats voor de industrie van kunststof composieten. Zwarts & Jansma kreeg opdracht voor een onderzoek naar de mogelijkheden voor een te openen brug uit composietmateriaal voor langzaam verkeer met als onderzoekslocatie de Riedijkshaven.

Het waterpeil in de Riedijkshaven stijgt met regelmaat tot aan het niveau van de kade. In plaats van een kwetsbare kelder is daarom gekozen voor een bovenliggend bewegingswerk.

De brug houdt rekening met de karakteristieke eigenschappen van kunststof zoals sterkte gepaard aan soepelheid en een grote mate van vormvrijheid. Een buisvormige sandwichconstructie met een grote constructiehoogte beperkt de doorbuiging van de brug. De buis wordt geproduceerd met technieken uit de tankauto-industrie. In een fabriekshal worden kunststof delen tot een buis gewikkeld waarna deze wordt uitgebouwd tot sandwichconstructie.

De buis is maximaal dik ter plaatse van het scharnier en is voorzien van sparingen die het krachtenspel in de sandwichconstructie volgen. Fietsers en voetgangers hebben dankzij de gaten een goed uitzicht over de haven terwijl de brug tegelijkertijd tegenwicht biedt aan de enorme afmetingen van de haven: de voorbijganger is beschut door een soort ribbenkast van kunststof, als Jonas in de Walvis.

Opdrachtgever: gemeente Dordrecht
Adviseurs: ERA bouw
Solico BV