Vormgeving Verlengde Westrandweg, Amsterdam/Hoofddorp

Ter ontlasting van de Ring A10 rond Amsterdam wordt de bestaande rijksweg A5 langs Schiphol richting het noorden uitgebreid met de Verlengde Westrandweg. Zwarts & Jansma tekende voor de vormgeving van deze snelweg, inclusief geluidschermen, lichtmasten et cetera.

De Verlengde Westrandweg voert vanaf Schiphol via oude polders over de Ringvaart en sluit vervolgens dwars door het Westelijk Havengebied aan op de Tweede Coentunnel. Vanwege de vele kruisingen en de complexiteit van de ondergrond (van polder tot industrieterrein) wordt de snelweg over de volledige twaalf kilometer lengte verhoogd aangelegd. Ongeveer de helft van de weg wordt uitgevoerd als viaduct, de rest van de weg ligt op talud.

De vormgeving sluit aan op die van de bestaande rijksweg A5, eveneens vormgegeven door Zwarts & Jansma. Opvallende elementen zijn de gebogen lichtmasten en wegwijzers die de kromming van de geluidschermen volgen. De betonnen constructie kenmerkt zich door ronde vormen en grote overspanningen met als spectaculairste deel een 3,5 kilometer lang viaduct over de Basisweg (Westelijk Havengebied). Vanwege de hoge ligging vormt de weg een scenic route door het landschap.

Het ontwerp voor de Verlengde Westrandweg is bekroond met de Nationale Betonprijs 2005. De winnaar in de categorie bruggen en viaducten onderscheidt zich volgens de jury doordat 'de snelweg op een boeiende manier in de omgeving is ingepast waarbij de vormgeving in harmonie is met de luchthaven Schiphol (...) Bij het berijden van de weg kan zich een euforische ervaring voordoen.' De jury van de Architectuurprijs Haarlemmermeer 2009 noemt het ontwerp "een fascinerend knooppunt van verkeersstromen dat duidelijk maakt wie de baas is in de polder; de Hoofdweg moet hier buigen voor de taxibaan van Schiphol. Een geslaagde confrontatie van een infrastructureel kunstwerk en het landschap van de Haarlemmermeer, waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Een plek met grandeur, vormgegeven met krachtige lijnen."

Winnaar: Nationale Betonprijs 2005
Genomineerd: Architectuurprijs Haarlemmermeer 2009

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Project: 0134