Asymmetrische, stalen boogbrug tussen Breda en Terheijden

In Breda-Noord ontwierp Zwarts & Jansma een asymmetrische, stalen boogbrug over het Markkanaal. Aanleiding voor de bouw van de brug vormde de reconstructie van de N285, een provinciale weg tussen de snelwegen A27 en A59. Het nieuwe dwarsprofiel omvat twee rijstroken, een buswisselstrook, een fietspad en een parallelweg.

Het dwarsprofiel van de verschillende rijstroken is asymmetrisch, van oost naar west twee rijstroken van de N285 met in het midden een buswisselstrook, dan een fietspad en vervolgens een parallelweg. Deze asymmetrie keert terug in het brugontwerp.

Het stalen brugdek wordt gedragen door een combinatie van uitkragende stalen I-liggers en twee schuin geplaatste, asymmetrische bogen: één boog met drukstaven en één boog met trekstaven. De bogen nemen eveneens de variabele belasting ten gevolge van het verkeer voor hun rekening. Aan weerszijden van de bogen liggen de rijbanen voor autoverkeer, tussen de bogen ligt het fietspad.

Aandacht is niet alleen besteed aan de vormgeving van de bogen, leuningen en randafwerking van de brug, maar ook aan de beleving van de onderzijde. De asymmetrische pijlers sluiten aan bij de vormgeving van de bogen, de hemelwaterafvoer is geïntegreerd in de onderzijde van het brugdek.