Familie van bruggen voor een nieuwe wijk

Zwarts & Jansma Architecten heeft voor Schuytgraaf, een nieuwbouwwijk bij Arnhem, meerdere bruggen ontworpen: autobruggen, fietsbruggen en de lange fietsbrug over de roeivijver.

De vormgeving van de autobruggen en fietsbruggen benadrukt het wijkverbindende element. De fietsbruggen maken onderdeel uit van de 'track' een vrijliggend netwerk van fietspaden in dit gebied. Bij de uitwerking van de bruggen is er gebruik gemaakt van duurzame materialen en een degelijke detaillering. Brugdekken, randelementen en balustrades zijn vervaardigd uit beton en roestvaststaal. Daardoor wordt onderhoud op korte en lange termijn beperkt en blijft de uitstraling van de bruggen optimaal.

Voor de lange fietsbrug is vanwege zijn bijzondere plek in de wijk gekozen voor een onderscheidend ontwerp met een bijzondere uitstraling. Deze uitstraling komt tot uitdrukking in het gebruikte materiaal. Weervaststaal heeft een lange levensduur dat ook op lange termijn mooi blijft. Veroudering is in tegenstelling tot veel andere materialen juist een gewenst effect.

Een belangrijk uitgangspunt is de beleving van de brug voor zowel de gebruiker als de voorbijganger. De geperforeerde brugliggers voegen een transparante laag aan het ontwerp toe. Op welke manier je de brug ook benaderd, lopend, fietsend of roeiend, de tekst: ‘roeien is het voortbewegen van een boot met spierkracht door middel van riemen’, zal zichtbaar worden en de functie van de te overbruggen waterbaan kenbaar maken.

Deze geperforeerde tekst zorgt ervoor dat de brug enerzijds in een oogopslag herkenbaar is als landmark en anderzijds dat de brug ook gedurende de avonduren een veilige oversteek biedt aan de gebruikers. De brug zal dan met zijn oplichtende tekst een centrale plek innemen als landmark in Schuytgraaf.

De brug, met een lengte van 80 meter, overspant de centrale roeivijver. De bollen in het water maken de functie van de roeivijver duidelijk en nodigen uit tot het gebruik ervan. De masten versterken de herkenbaarheid van de brug en de continuïteit van de roeibaan.

Project: #456