Nieuws

Grote transformatie voor Jaarbeursplein Utrecht

13.01.2013

Het team Witteveen+Bos , OKRA Landschapsarchitecten en
Zwarts & Jansma Architecten heeft de aanbesteding voor het integraal ontwerp van het Jaarbeursplein en de onderliggende parkeergarage gewonnen. Het Jaarbeursplein in Utrecht gaat daarmee de komende jaren flink op de schop. Met meer reliëf, een centraal pleinobject en een actieve programmering moet het plein beter aansluiten op het karakter van de binnenstad. In 2014 gaat de bouw van start.

Met de bouw van een nieuwe fietsenstalling onder Stationsplein West en een nieuw busplein onder de OV-terminal komt de ruimte van het Jaarbeursplein vrij voor een nieuwe programmering, die bestaat uit ‘transfer, verblijf en evenement’. Doel is om er een comfortabel, levendig en sociaal veilig stadsplein van te maken.

Om de doorgaans forse reizigersstromen op te vangen, zijn een slimme ordening en overzichtelijkheid belangrijke uitgangspunten in het ontwerp. Ook moeten ‘logische verbindingen’ ontstaan tussen het plein, de parkeergarage en de OV-terminal. Daarnaast is het plein voorzien als een nieuw stadsweefsel die op vanzelfsprekende wijze ruimte moet bieden aan voetganger, fietser en bestemming-/bevoorradingsverkeer voor omliggend vastgoed. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de huidige kwaliteiten.

Motor
Het dertig hectare grote Jaarbeursplein zal dusdanig worden ingericht dat het kan inspelen op toekomstige veranderingen en het een motor vormt voor toekomstige vastgoedontwikkelingen in het Jaarbeursdistrict.

Karakteristiek van dit plein is dat niet zozeer de vloer, maar veel meer de wanden de kwaliteit van de plek vormen. Dit gaat versterkt worden door lichtprojecties op de wanden en een actieve plint aan het plein. Mede dankzij programmering met evenementen kan het plein uitgroeien tot het Times Square van Utrecht.

Tevens zal er een nog nader uit te werken pleinobject worden gerealiseerd, dat fungeert als blikvanger en centrale ruimteverdeler. Traptreden langs het plein zullen de pleinruimte een heldere zonering geven tussen voetganger en fietser, druk en rustig, stenig en groen, transfer en verblijf.

Net als bij de bestaande bouwprojecten in het Stationsgebied worden de bouw van de parkeergarage en de aanleg van het plein neergezet als een evenement. De overlast kan zo verlicht worden door de werkzaamheden zichtbaar te maken en het negatieve beeld van een bouwput met kunstprojecten, ludieke acties of evenementen ombuigen tot iets positiefs.