Op het stationsplein vinden per dag circa 3000 busbewegingen plaats, zowel van stads- als streekbussen. Neckerspoel is het eerste busstation in Nederland waar informatie voor een groot deel computergestuurd aan de passagiers kenbaar wordt gemaakt. Hiertoe bevinden zich lussen in de bestrating van de aanrijroutes, waardoor automatisch wordt doorgegeven waar de bussen zich bevinden.

Voor de passagiers is er een centrale wachtkamer in het nieuwe stationsgebouw. Op displays wordt hen meegedeeld waar welke bus vertrekt, hoe laat, of er sprake is van vertraging etc. Groot voordeel van het systeem is dat er relatief weinig halteplaatsen nodig zijn, omdat elke bus(lijn) van elke halteplaats gebruik kan maken.

De hoofdconstructie wordt gevormd door een overspanning van staalkabels van bijna 80 meter lang, die op twee masten zijn afgespannen. De displays waarop de informatie verschijnt hangen aan deze staalkabels. De twee masten worden ook gebruikt voor de algemene verlichting van het plein. Oorspronkelijk waren hiervoor separate masten gepland. Onder de hoofdoverspanning bevinden zich 13 abri's van verschillende lengte. Deze zijn geheel uit gehard glas en hoogwaardig beschermd staal samengesteld. De constructie van de abri's werkt samen met de constructie van de grote overspanning. Samen verzorgen zij de stabiliteit.

Awards
Voor het ontwerp van busstation Neckerspoel ontving architectenbureau ZJA de Nationale Staalprijs 1992. Het ontwerp werd eveneens voorgedragen voor de Architectuurprijs 1993 van de gemeente Eindhoven.

Jaar: 1992

Project: #030

Foto's: ZJA en Ton Langenberg