Nieuws

Innovatief Lightrailsysteem doorstaat eerste testen

Het innovatieve constructieve concept voor een nieuw Lightrailsysteem, waarvoor architectenbureau ZJA, Woosung D&C, C&SC, GS E&C, SIDstudio en Iv-infra in opdracht van het South Korean Railroad Research Institute (KRRI) de handen ineensloegen, heeft de eerste testen glansrijk doorstaan. In Zuid-Korea is een, op ware schaal uitgevoerd, 40 meter lang proefstuk getest op belasting en schaalmodellen op wind- en aardbevingsbestendigheid.

Slimme constructie met positieve ruimtelijke impact

Lichter dan een metro, sneller dan een bus, minder milieuvervuilend en met meer capaciteit. Het Light Rail Systeem is een geliefd vervoersmiddel in steden. Probleem is echter dat de verhoogd liggende structuren, die tot nu toe op dicht bij elkaar staande kolommen staan, een negatieve visuele en ruimtelijke impact hebben op de toch al volgepakte steden. Om die reden wordt toch nog vaak gekozen voor een meer kostbare ondergrondse oplossing.

Rank ogend netwerk

Economisch haalbaar, elegant, duurzaam en innovatief. Onze opgave was om een bovengrondse oplossing te bedenken voor een Elevated Light Rail Systeem in een hoogstedelijke omgeving, met minder ruimtelijke en visuele impact dan de traditionele uitvoering. Als een rank ogend netwerk golft ons ontwerp op grote hoogte door de metropool en geeft wandelaars en groen beneden de ruimte.

Rob Torsing, architect-partner ZJA

Maximale overspanning, uitermate sterk en vormvast

De constructieve oplossing werd gevonden in een slanke structuur met een beperkte constructiehoogte, die gebaseerd is op het principe van een I-profiel.

Rob Torsing: “Door de toepassing van een centrale ligger met uitkragende ‘flenzen’ tussen de sporen, wordt het mogelijk de afstand tussen de kolommen sterk te vergroten en de krachtenwerking te optimaliseren. Zelfs terwijl de structuur op zo’n 15 meter hoogte ligt, kan hiermee de afstand tussen de kolommen tot 200 meter worden vergroot. Zonder dat er extra tuien of kabels nodig zijn. Vormvast, sterk en - anders dan bij een opengewerkte buisvormige constructie - met behoud van volledig uitzicht naar één zijde voor de reizigers.”

Eerste beproevingen glansrijk doorstaan

Om de sterkte en stabiliteit te testen onderging de structuur onlangs een belastingproef op het meest kwetsbare deel. Dit blijkt een maximale belasting van 430 ton te kunnen weerstaan ​​zonder te bezwijken. Bovendien bleek uit schaalproeven dat de constructie windsnelheden tot 80 meter per seconde en aardbevingen met een kracht tot 6,5 op de schaal van Richter kan doorstaan.

Bekijk hier het Koreaanse nieuws met de beelden van de testen.

Lees hier meer over het onderzoeksproject.

Gerelateerd

Vacature

Structural engineer (junior/medior)

We zijn op zoek naar een junior/medior structural engineer met ervaring in computational design. Wil jij je constructieve kennis gebruiken…

Lees meer
Vacature

Architectural engineer (junior/medior)

Als Architectural Engineer bij ZJA speel je een cruciale rol in het ontwerpproces van onze projecten. Je werkt samen met ons team van…

Lees meer
Project

Lightrailsysteem, Zuid-Korea

Minder ruimtelijke en visuele impact

In het najaar van 2018 kreeg architectenbureau ZJA bezoek van een delegatie van Zuid-Koreaanse onderzoekers, bouwers en constructeurs, die…

Lees meer
Nieuws

ELRT: een stap dichterbij het droombeeld

Het ontwerp voor de Elevated Light Rail Transit (ELRT) lijkt een stap dichterbij naar een oud droombeeld: schoon, comfortabel en veilig…

Lees meer