11.12.2014

Op 11 december is de nu al veel besproken nieuwe fietsbrug in Harderwijk geopend.

Deze houten tuibrug heeft een lengte van 78 meter en een vrije overspanning van 50 meter. De brug is hiermee een van de langste houten tuibruggen van Europa. Het ontwerp is integraal tot stand gekomen in een team bestaande uit ZJA, Heijmans en Wijma.

De brug maakt deel uit van een nieuwe fietsroute die de zuidelijke wijk Drielanden verbindt met het centrum van Harderwijk. De gemeente Harderwijk wilde een echte blikvanger voor het ontwerp van deze fietsbrug over Rijksweg A28. Ook werd uitdrukkelijk de wens geuit om het maritieme verleden van de voormalige vissersplaats een plek te geven in het ontwerp.

De Botter – een oud visserschip gebruikt op de Zuiderzee – vormde het uitgangspunt voor het ontwerp van ZJA. De schuinstaande houten masten en asymmetrische tuien zijn een duidelijke verwijzing naar het silhouet van de Botter. Deze maritieme sfeer werd doorgezet in de houten brugdelen die in constructie nauw verwant zijn met houten sluisdeuren. De reling bovenop het brugdek bestaat uit een thermisch verzinkte stalen profiel met speels geplaatste spijlen voor een maximale transparantie. Dit komt de slankheid van de brug ten goede, in de reling is een led-verlichting toegepast die het brugdek aanlicht. Hierdoor zijn lichtmasten op de brug overbodig. De armaturen in het brugdek en in de grond lichten de masten en tuien ’s nachts aan om het silhouet van de botters ook in het donker zichtbaar te maken voor de snelweggebruikers.

De twee masten van de tuibrug zijn geheel uitgevoerd in hout, het maken van deze masten had nogal wat voeten in de aarde. Koninklijke houthandel Wijma uit Kampen bleek in staat 22 meter lange, en 1 meter diameter grote stammen te kunnen leveren en verwerken.

Architect Rob Torsing: “ Wijma bezit eigen houtzagerijen en bosconcessies in West-Afrika waar zij met FSC-keurmerk Azobé kweken. Daar werden twee mooie rechte bomen uitgekozen. Deze zijn per schip naar Kampen vervoert waar zo op een enorme draaibank rond en taps toelopend werden gedraaid. Om deze vorm duidelijk zichtbaar te maken, zijn de twee masten op betonnen ondersteuningen geplaatst. Ze zijn hierdoor niet langer verscholen achter het geluidsscherm en zijn zichtbaar vanaf zowel het brugdek als de snelweg. Door deze verhoogde plaatsing, konden de masten ook slanker worden geconstrueerd. De lengte van deze masten is uniek in de Europa. “

Drie kunstwerken

Behalve de grote fietsbrug (KW1), die 50m overspant en in totaal 78m lang is, realiseerde Heijmans in Harderwijk ook twee aangrenzende kunstwerken: een lage fietsbrug (KW2) in de aanlooproute naar de A28 en een kleinere betonnen brug (KW3), die ter vervanging van een verouderde houten brug is bedoeld. De bruggen hebben alle drie een overeenkomende uitstraling dankzij de transparante relingen en de kenmerkende afgeronde randafwerkingen van hardhout.

Project: 745

Foto's: ©Ton Pors