Snelweg over de Kreek

De Kreek, die zich door het oude deel van de stad Dubai slingert is geen riviermonding. Misschien dat het miljoenen jaren geleden de plek was waar een rivier zich, stromend vanuit de bergen in de Perzische Golf stortte, nu is het een smalle zee-arm, die een natuurlijke haven vormt en de moderne stad in tweeën deelt. Het vernieuwen en toevoegen van brugverbindingen is noodzakelijk voor de nog altijd snel groeiende stad.

Daar waar de drijvende brug ligt, vlak voor het zogenaamde Creek Park op de westelijke oever van de Kreek, wilde de Dubaise autoriteiten een nieuwe brug aanleggen. Architectenbureau ZJA, in samenwerking met OKRA Landschapsarchitecten en IV-Infra, leverde een ontwerp voor deze 7e brug. De schaal van de opdracht was groot, een snelweg met acht banen maakt hier een lange oversteek. Bovendien was het vanwege de nabijgelegen recreatiegebieden belangrijk ook fiets- en wandelpaden op te nemen in de brug. Omdat er ruimte beschikbaar is bundelt het ontwerp van ZJA al die verschillende banen op de brug, maar laten ze elkaar los zodra ze de oever bereiken. Zo snel mogelijk is er voor wandelaars en fietsers afstand tot het drukke verkeer en splitst zich het lokale verkeer af van het doorgaande verkeer. Royaal opgezette hellingbanen met transparante hekken bieden een optimaal contact met het uitzicht over het water en de oevers.

ZJA leverde ook ontwerpen voor de 5e en de 6e brug over de Kreek in Dubai. Respectievelijk een brede boogbrug met een gekromd bruglichaam dat een multifunctionele parkomgeving huisvest boven het verkeer, en een drietal ontwerpen voor de lange brug langs het Opera-eiland, The Tube, L’Oiseau de Feu en The Park Bridge.

Combinatie van hangbrug en tuibrug

Het ontwerp voor de zevende brug is zowel visueel als technisch opmerkelijk. Het is een asymmetrische brug, met een hoge, achterover hellende toren dicht bij de oost-oever. De tuien, die het enorme dek overeind houden, roepen de vorm op van een latijnzeil van een Dhow, een langgerekt driehoekig zeil, kenmerkend voor de zeilschepen die in dit deel van de wereld al sinds de oudheid gebruikt worden. Het effect is zowel groots als licht, want de grote overspanning lijkt maar weinig volume aan brug te vergen. Dat is mogelijk door de bijzondere techniek die in het ontwerp is toegepast. Samen met IV-Infra maakte ZJA van deze brug een combinatie van een hangbrug en een tuibrug. De tuien zijn namelijk niet, zoals gebruikelijk, direct aan de toren bevestigd, maar aan een forse hangkabel die over de top van de toren als een lus beide zijden verbindt. Deze constructie maakt het mogelijk dat de tuien allemaal de ideale 45 graden dicht kunnen benaderen en zo de grote krachten efficiënt worden opgevangen. De brug is een machtig gebaar over de Kreek waarin vernieuwende techniek en lichte vormgeving versmelten. In de ornamentiek van de pyloon zijn geometrische patronen verwerkt die verwijzen naar het lokale culturele erfgoed.

Brug als onderdeel van het stadslandschap

Voor wandelaars is de oversteek een belevenis. Door trappen en hellingbanen op afstand van de snelweg, afgeschermd door transparante hekken bereikt men het open dek met een onbelemmerd zicht van aanzienlijke hoogte over de omgeving. Ook onder de brug is het verblijf zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt met lichtschachten, fonteinen, de toepassing van glinsterende stenen en zit-elementen. De slanke en lange vormen van de brug bieden door de zorgvuldige belichting ook na zonsondergang een treffend beeld in het levendige stadslandschap.

Architect: ZJA
Landschapsarchitect: OKRA Landschapsarchitecten.
Constructief advies: IV-Infra
Opdrachtgever: Road & Transport Authority Dubai
Jaar ontwerp (niet gebouwd): 2008

Project:#495