12.06.2019

ZJA Zwarts & Jansma Architecten heeft een Award of Excellence voor Architectural Achievement ontvangen met het ontwerp voor de ondergrondse Albert Cuypgarage in Amsterdam. De award wordt uitgereikt door de International Parking & Mobility Institute (IPMI) als onderdeel van de Awards of Excellence Competition. De prijsuitreiking vindt vandaag plaats tijdens de IPMI Conference & Expo in Anaheim, Californië. De Albert Cuypgarage is gebouwd om de leefbaarheid in de Amsterdamse wijk De Pijp te vergroten en de schaarse openbare ruimte beter te benutten. Het is de eerste parkeergarage die gebouwd is onder een Amsterdamse gracht.

De parkeergarage is bijna onzichtbaar op straatniveau, omdat deze volledig verborgen is onder een bestaande gracht en zo opgaat in het stedelijke landschap. Vrijwel alle parkeerplaatsen op straat in de directe omgeving van de parkeergarage zijn verwijderd en verplaatst naar de parkeergarage. De voormalige parkeerplekken op straat zijn opnieuw ontworpen om meer openbare ruimte te creëren voor nieuwe speeltuinen, planten en pleinen.

De gemeente Amsterdam wil de kwaliteit van het leven en de bereikbaarheid van de stad verbeteren door meer ruimte te creëren voor voetgangers, fietsers, spelende kinderen en groen. Om dit te bereiken heeft de stad verschillende maatregelen genomen om de aanwezigheid van auto's in de stad te verminderen en om autovrije buurten te creëren. Een van deze maatregelen is de bouw van de Albert Cuypgarage voor 600 auto's verdeeld over twee niveaus onder de Boerenwetering gracht. Aannemer Max Bögl Nederland B.V. is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de parkeergarage.

Er is alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de bouw van een onderwatergarage van minimale invloed is op de omgeving. Het idee achter het architectonische ontwerp van ZJA is om de parkeergarage te laten opgaan in het bestaande stadslandschap. Alle installaties zijn weggewerkt en de hellingbanen zijn geïntegreerd in de bestaande kade. “Simpel en veilig” is het motto en de zichtbaarheid van de gehele garage is zo onopvallend mogelijk om zo de kwaliteit van de openbare ruimte, die vooral voor voetgangers en fietsers is ingericht, optimaal te laten.

De parkeergarage kwalificeert zich als een slimme garage, omdat het parkeersysteem de gebruiker laat zien waar hij zijn auto heeft geparkeerd. De werkelijke slimheid schuilt echter in het feit dat er geen vierkante meter stad is opgeofferd aan het onderbrengen van 600 auto’s. De ondergrondse Albert Cuypgarage is een uitstekend voorbeeld van hoe een wijk kan transformeren en meer openbare ruimte kan creëren voor bewoners in een dichtbevolkte stad met beperkte openbare ruimte. De onderwater parkeergarage kan een voorbeeld zijn voor andere steden met vergelijkbare doelen als de gemeente Amsterdam.

Foto's en visual: Jeroen Musch, ZJA, Thomas Schlijper