Voet- fietsbrug Harderwijk

De nieuwe houten voet- fietsbrug voor de gemeente Harderwijk maakt deel uit van een serie van 3 bruggen die de woonwijken Drielanden en Stadsweiden met elkaar verbinden. Met deze nieuwe tuibrug is Harderwijk een eyecatcher rijker.

Het team van bouwer Heijmans, ZJA en Wijma Kampen realiseerde een bijzonder ontwerp die de verbinding legt tussen de twee stadsdelen die waren gescheiden door de snelweg A28. Het ontwerp van de 76 meter lange houten tuibrug  oogt als twee aangemeerde Botters die symbool staan voor deze voormalige vissersplaats.

Tijdens de aanbesteding van deze opdracht plaatste het design&construct – team de Botter en de hieraan verbonden geschiedenis van Harderwijk centraal. Dit uitgangspunt werd door ZJA uitvoerig beschouwd en vervolgens vertaald in het ontwerp. Het ontwerp voor de houten bruggen is in nauwe samenwerking met Houthandel Wijma uit Kampen, een Nederlands houtbedrijf dat als een van de weinigen zelf op duurzame wijze bossen in Afrika beheert, tot stand gekomen.

De bruggen
De eerste van de drie bruggen is een houten tuibrug over de A28 met een lengte van ca. 76 meter en een vrije overspanning van ca. 50 meter. De tweede brug ligt in het verlengde van de eerste brug en heeft een lengte van ca. 78 meter, verdeelt in overspanningen van ca. 7,8 meter. De derde brug is een kleine plaatbrug met een overspanning van ca. 10 meter, die direct ten noorden van beide bruggen ligt.

Het ontwerp van de tuibrug is een nieuw icoon voor Harderwijk. De brug kan op verschillende manier worden beleefd. Voor de automobilsten op de A28 is het passeren van de brug een moment van herkenning en een welkom tot de stad. Hier zijn het silhouet en de uitstraling van belang. Voor de voetgangers en fietsers zijn juist de materialen en de details op de brug zaken die direct in het oog springen. 

Het silhouet
Bij benadering over de A28 is het silhouet van de brug sterk verbonden met het silhouet van een Botter met zijn asymmetrische zeil- en lijnverdeling en de kenmerkende licht hellende houten mast. De hoofddraagconstructie van de brug is uit Azobé opgebouwd, een houtsoort kenmerkend voor waterbouw en maritieme toepassingen. Het houten dek hangt middels tuien aan twee massief houten pylonen die twee Botters verbeelden, waarbij de houten deklijn sterk aftekent tegen de lichter gekleurde stalen balustrades.

Materiaalkeuze
Onderhoudsarm en “aging gracefully” staan centraal in het duurzame karakter van de drie bruggen. De materialen zijn zo gekozen dat de brug er met de jaren mooier uit gaat zien en dat onvermijdelijke kleine beschadigingen natuurlijk in de brug worden opgenomen en niet als littekens gaan aftekenen. Het gebruikte hout zal door verwering -als gevolg van de weersinvloeden- alleen maar mooier worden. Hiernaast zal de verduurzaamde stalen balustrade onaangetast door de elementen onveranderd blijven en een steeds mooier contrast vormen met het houten dek.

Op 30 januari 2015 werd het project verkozen tot de winnaar van de Nederlandse FSC  (Forest Stewardship Council) –award.  Het project werd beschouwd als inspiratie en blikvanger met een duurzaam gebruiksdoel, de toepassing van  Azobé FSC-hout en de manier waarop dit kan worden hergebruikt stonden tevens centraal.

Project: #745

Foto's Botterbrug: John Marshall