Na ruim 75 jaar heeft Ankeveen haar Gele Brug weer terug. Op Bevrijdingsdag, donderdag 5 mei, vierde Ankeveen de terugkeer en de opening van haar iconische brug. Een blikvanger in het polderlandschap, waarin oud en nieuw samenkomen. Architectenbureau ZJA maakten een zorgvuldige reconstructie van de houten ophaalbrug, die de Duitsers in april 1945 demonteerden tijdens het onder water zetten van de polders. Daarnaast ontwierp ZJA, geheel ‘structural’, een stalen fietsbrug met een karakteristiek hekwerk. Het project is tot stand gekomen dankzij een burgerinitiatief, ondersteund door de gemeente Wijdemeren.

Reconstructie Gele brug en nieuwe stalen fietsbrug

Rob Torsing, architect-partner ZJA: “Het ontwerp van de Gele Brug is geen hedendaagse interpretatie. In het ontwerp van ZJA voor de nieuwe situatie komen de oorspronkelijke materialen en verhoudingen, en het wapen van Ankeveen terug. Ook de breedte en de hoogte waarop de brug in het land ligt, zijn zo nauwkeurig mogelijk gereconstrueerd. Om het huidige verkeer veilig te laten passeren is er een stalen fietsbrug naast gelegd met een karakteristiek hekwerk. Daarnaast is er een faunapassage voor de otter, zodat deze van het ene naar het andere leefgebied kan oversteken”.

Een hernieuwde entree en icoon van Ankeveen

Op Bevrijdingsdag reed 's middags een konvooi van oude legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog van ‘Het Gooi Bevrijd’ over de Gele Brug. Tijdens deze herdenkingstocht met historische voertuigen en oorlogsveteranen wordt de bevrijding van het Gooi en Omstreken gevierd. ’s Avonds werd de Gele Brug feestelijk geopend en ging de documentaire ‘Naar de bevrijding’ in première; een documentaire van Machiel Martens over Ankeveen in de Tweede Wereldoorlog. De sloop van de Gele Brug aan het einde van de oorlog is hierin een belangrijk element.

Na ruim 75 jaar heeft Ankeveen met de terugkeer van de Gele Brug haar toegangspoort tot het dorp weer terug.