Wonen op groene eilanden in de haven

Enghavn was vroeger een industrieel havencomplex aan het brede kanaal door Kopenhagen. Nu verandert het in een woongebied en dat gebeurt door smallere grachten te graven, zodat er eilanden voor woonhuizen in een groene omgeving ontstaan. Over een van de zijhavens, de Frederiksholmløbet, moet dan wel een brug komen. De nieuwe bewoners moeten snel en makkelijk aansluiting vinden op de snelweg en het metrostation kunnen bereiken.

Met dit ontwerp van ZJA Zwarts & Jansma Architecten is de brug ook een passend onderdeel van de buurt, die door de onregelmatige en groene eilanden een veel vriendelijker en stedelijker sfeer krijgt dan wat de hoge grauwe kademuren, de pakhuizen en fabrieken eerst uitstraalden. Voor fietsers en voetgangers, of ze nu boodschappen gaan doen, de hond uitlaten of een stukje gaan hardlopen, moet zo’n brug een prettig en gewaardeerd onderdeel van de buurt en de route zijn.

Waarom waarderen mensen een brug?

Om te beginnen omdat ie precies op de goede plek ligt en mensen voor hun gevoel zonder belemmeringen het obstakel dat het water is kunnen oversteken. De Frederiksholmløbet brug bedient auto-verkeer met aan beide kanten een fiets- en wandelpad. Mensen waarderen het ook als een brug een karakteristiek en dus herkenbaar uiterlijk heeft. Op de brug staan twee slanke lichtmasten die naadloos passen in het eenvoudige en sierlijke ontwerp van de brug. Zeker als het gaat schemeren maken die lichtmasten van de brug een herkenbaar oriëntatiepunt.

Dat een brug niet alleen functioneel is, maar ook een prettige verblijfsplek kan zijn, is vooral in de lente en zomer belangrijk. Er is een extra looproute aan vast gebouwd aan de binnenzijde, uitgevoerd in hout, die het mogelijk maakt van de kades en de daar ontworpen steigers over de brug te wandelen. Of om van het licht over het water en het uitzicht over de brede waterweg en de passerende schepen te genieten. De brug en zijn directe omgeving moet een verzamelpunt van wandelaars, sporters, sportvissers en kano-ers worden. Misschien dat er op zomeravonden muzikanten spelen op de steigers aan de kaden en dat op de trappen jongleurs de voorbijgangers vermaken. De brug brengt de mensen en het water in de buurt op een aantrekkelijke en gevarieerde manier bij elkaar.

Materiaal en licht

Alles is toegespitst op helderheid, veiligheid en onderhoudsgemak. Het brugdek is slank en licht gekromd en rust op maar vier kolommen. Hardhout en gegalvaniseerd staal roepen degelijkheid en kwaliteit op, en zijn een impliciete verwijzing naar het industriële verleden van de omgeving. Extra aandacht is gegeven aan de verlichting op de brug. Er moet genoeg licht zijn elkaar ‘s avonds te herkennen en een gevoel van veiligheid te hebben, zonder dat de omwonenden last van de lampen hebben. De goed gerichte en afgestelde LED lampen en accentverlichting in de voetpaden zijn daar speciaal op ontworpen.

Een brug is een openbare ruimte

Dat is de reden dat het ontwerp van deze brug zoveel mogelijk aansluit bij de visie die achter de ontwikkeling van dit gebied ligt. Modern en efficiënt wonen op een menselijke schaal, in een veilige en comfortabele openbare ruimte, die uitnodigt tot een actieve gezonde levensstijl, een gevarieerd sociaal leven in de buurt en een waardering van de functionele elegantie van de gebouwde omgeving.

Klant: De Gemeente Kopenhagen
Opdrachtgever: EKJ Radgivende Ingeniører AS
Constructeur: WTM Engineers GmbH
Technisch adviseur : Geo Copenhagen
Landschapsarchitect: OKRA Landschapsarchitecten
Aanbesteding 2015

Project: #888