12.07.2021

Vandaag reden de eerste auto’s over de nieuwe derde Theunisbrug tussen Merksem en Deurne, een brug die opvalt door zijn stalen witte opengewerkte constructie en zijn donkere onderbouw.  In opdracht van de Vlaamse Waterweg tekende architectenbureau ZJA, in samenwerking met Arcadis, Sweco en OKRA Landschapsarchitecten, voor het ontwerp van de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal.

De afgelopen twee jaar is de oude Theunisbrug die Merksem en Deurne in Antwerpen met elkaar verbindt, vervangen voor een nieuwe brug. De nieuwe Theunisbrug bestaat uit drie naast elkaar gelegen bruggen, twee verkeersbruggen en een trambrug in het midden. De fiets- en voetpaden bevinden zich aan de buitenzijde van de constructies. De beeldbepalende torens van de nieuwe brug zijn open vormgegeven om zo maximaal uitzicht te bieden.

Ralph Kieft, partner-architect ZJA: "De brede fiets -en voetpaden hangen als balkons aan de buitenzijden van de brug. Fietsers en voetgangers hebben zo het mooiste uitzicht over het Albertkanaal en de omgeving. De open vormgegeven torens van de brug belemmeren die ervaring nauwelijks. Ook de ruimte onder de brug wordt veel aangenamer en leefbaarder.”

Aangename plek onder de Theunisbrug
De vernieuwde Theunisbrug is hoger dan de oude en creëert daardoor meer ruimte onder de brug. In feite bestaat de Theunisbrug uit drie bruggen waar tussen daglicht speelt. Dit geeft het overstekende verkeer een relatie tot het water, maar brengt ook licht in de passages onder de brug aan de oevers.  Bovendien rusten de bruggen op open pijlers wat zorgt voor meer doorzicht. Onder de brug worden houten banken geplaatst waar mensen straks kunnen genieten van het water en de schepen die voorbijvaren.

Grotere doorvaarhoogte en verbreding Albertkanaal
De nieuwe Theunisbrug zorgt niet alleen voor een prettige verbinding tussen de beide oevers van het Albertkanaal, maar heeft ook een grotere doorvaarthoogte. Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende een sterke groei de afgelopen jaren. Echter vormde de doorvaarthoogte van de oude Theunisbrug en het feit dat het Albertkanaal hier op zijn smalst is een knelpunt. De nieuwe Theunisbrug is verhoogd naar 9,10 meter en het kanaal verbreed naar 63 meter. Binnenschepen met vier lagen containers kunnen hier nu veilig en vlot varen.