Rotterdam Ahoy is in 1971 gebouwd als een overdekte wieler- en ijsbaan. Ongeveer 20% van de tijd werd het gebouw gebruikt voor concerten, beurzen of promotionele evenementen en de rest van de tijd voor sport. In de loop van de jaren is die verhouding volledig omgekeerd wat aanleiding was voor een uitbreiding en modernisering van het gebouw. ZJA Zwarts & Jansma Architecten was verantwoordelijk voor het ontwerp van de modernisering van Rotterdam Ahoy waarbij de zaal zo flexibel mogelijk gebruikt zou moeten kunnen worden en de bezoekerscapaciteit verhoogt werd van 10.000 naar 15.000.

De oorspronkelijke Rotterdam Ahoy had niet echt een gastvrije sfeer. Het was een no-nonsense sportgebouw. De belangrijkste vraag was om de kwaliteit ervan te verbeteren als plek om tijd door te brengen voor, tijdens en na concerten, evenementen en wedstrijden. Samen met interieurarchitecten Merkx + Girod breidde ZJA het gebied rond de nieuwe ingang uit. Zo ontstond meer plek voor opslagruimte en kwamen bestaande ruimtes beschikbaar voor nieuwe functies. Zowel op de begane grond als op de eerste verdieping konden hierdoor bezoekerspleinen worden gerealiseerd met nieuwe bars, winkels, toiletten en garderobes. De nieuwe galerij die de bestaande tribunes met elkaar verbindt, bracht een aantrekkelijker en intiemere sfeer in het gebouw. Rotterdam Ahoy is niet langer een puur functionele ruimte, maar een gastvrije plek met een aangename omgeving voor een dag of een avondje uit.

Om te kunnen blijven voldoen aan de eisen van internationale pop-acts, werden de productietechnische eigenschappen van het gebouw opgewaardeerd. Het dak werd vernieuwd om een grotere vrije hoogte en een grotere belastbaarheid van de dakspanten mogelijk te maken. De uitdaging was om de bezoekerscapaciteit te vergroten, maar tegelijkertijd de uitbreiding te minimaliseren. ZJA heeft gekozen voor een compact ontwerp dat het gebouwvolume zo veel mogelijk intact laat, door de combinatie van de betonnen constructie met de bestaande tribunes te handhaven. Terwijl er slechts ca 3.500 m2 bruto vloeroppervlak werd toegevoegd, steeg de capaciteit met 30%.

Rotterdam Ahoy kan nu 15.000 bezoekers huisvesten en biedt hen gastvrije plek waarbij beleving een belangrijke rol speelt. Als er behoefte is aan een zaal met 3000 zitplaatsen, kan deze snel worden getransformeerd naar een intiem stadion. Het podium kan zowel achter in de ruimte als centraal worden gepositioneerd. Door het vernieuwde en hogere dak werd Rotterdam Ahoy toegankelijk voor vrachtwagens en werd het dak geschikt voor het opgehangen van zwaardere materialen.

De donkere kleur van het plafond en de zichtbare installatieonderdelen zorgen voor een neutrale achtergrond, waarboven met verlichting verschillende sferen gecreëerd kunnen worden. De buitenzijde van alle tribunes zijn bekleed met metaalgaas, waardoor een sterrenhemel ontstaat wanneer lichten erdoorheen schijnen. In combinatie met het patroon op de vloer biedt het een subtiele bewegwijzering. Alle bars en verkooppunten zijn fel van kleur waardoor zij opvallen.

Ook de buitenkant van Rotterdam Ahoy is veranderd. De ingang brengt de binnenkant nu naar buiten en trekt de aandacht van passanten en nodigt hen uit. De gevel heeft een groot LED-scherm dat een deel van het programma op de gevel toont en mensen inspireert om binnen te komen, een kijkje te nemen en misschien te blijven en te ervaren wat Rotterdam Ahoy te bieden heeft.

Opdrachtgever: OBR Rotterdam
Project: 442
Genomineerd voor de Stadium Business Awards 2011

Foto's: Luuk Kramer, Ahoy Rotterdam, B2B.