In opdracht van De Vlaamse Waterweg n.v heeft ZJA het architectonisch ontwerp gemaakt voor de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal bij Tessenderlo, België. Om het kanaal geschikt te maken voor vierlaagse containervaart wordt het kanaal verbreed tot 86 meter en de doorvaarthoogte verhoogd naar 9.10 meter. De bestaande brug in Tessenderlo is een van de bruggen die hiervoor herbouwd moeten worden. In samenwerking met Arcadis en Sweco heeft ZJA een ontwerp gemaakt wat niet alleen licht en transparant is, maar bovendien ook goed past binnen de door THV Cluster landschapsarchitecten opgestelde richtlijnen voor landschappelijke inpassing.

Voor het ontwerp is gebruik gemaakt van de typologie van een boogbrug. Deze past goed binnen de zogenaamde bruggenfamilie voor het Albertkanaal en biedt voordelen wat betreft bouwfasering. Bovendien bleek een boogbrug in deze opgave de meest economische oplossing. Om de brug in Tessenderlo een sterke eigen identiteit te geven heeft ZJA ervoor gekozen de constructie uit te voeren als een enkele wit geschilderde boog, symmetrisch in de as van de brug. De brug overspant in één veld van 137 meter van landhoofd naar landhoofd. Door het vermijden van tussensteunpunten en gebruik te maken van vrijliggende betonnen landhoofden met toegangstrappen wordt het monumentale karakter van de brug versterkt.

De brug is eenvoudig en subtiel gedetailleerd. Zo zijn de benodigde verlichtingsarmaturen, op de brug verzonken in de onderzijde van de boog, gedetailleerd. Voor de tuien is gekozen voor een weefpatroon waarbij de gaffels en tuiankers niet onder de onderzijde van de boog uitsteken. Bovendien kunnen de tuien zo zeer dun worden uitgevoerd (ø 50mm
). Scheepvaartseinen aan het brugdek zijn integraal meegenomen in de detaillering zodat kabels en bevestigingsmiddelen uit het zicht blijven. Zoals bij een schip zijn de balustrades op het dek voorzien van een duurzame hardhouten leuning.

Klant: De Vlaamse Waterweg n.v.
Aannemer: THV Artes Roegiers
Studiebureau: Arcadis en Sweco
Landschapsarchitect: THV Cluster Landscape Architects - Robbert de Koning
Jaar: Lopend

Project: #819