Nieuws

Eerste spoordek HSE gelanceerd

03 aug. 2015

Het ging centimeter voor centimeter, maar afgelopen weekend is het eerste van drie spoordekken van het door ZJA ontworpen Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) op zijn plek gelegd.

Spoordek als basis

Het spoordek is de basis voor het nieuwe start- en eindstation van de Randstadrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam-Slinge. Aannemer BAM bouwde het spoordek de afgelopen maanden op een tijdelijke bouwlocatie op 150 meter van het station. Vandaaruit moest het 88 meter lange dek naar zijn eindbestemming bij Den Haag CS gebracht worden. Staalleverancier Iemants en de hijsspecialisten van Mammoet hielpen het geheel dit weekeinde te plaatsen.

Lanceren

Een spoordek van 800.000 kilo verplaats je niet zomaar. Het dek is over de pijlers waar straks de nieuwe railverbinding overheen gaat naar zijn definitieve plek geschoven. Dat gebeurde door middel van de lanceermethode, het zogeheten ‘launch-systeem.’ Dit systeem bestaat uit vijzels en een ‘push/pull-unit’ (horizontale vijzels). Deze vijzels waren op het tijdelijke werkplatform en op de kolommen gemonteerd. Stukje bij beetje schoven deze vijzels het spoordek richting de stationshal. Om te voorkomen dat het spoordek doorboog, was er op het Prins Bernhardviaduct een tijdelijke ondersteuning aangebracht.

Tribune

Het verplaatsen van het enorme object trok veel bekijks. Vanaf een speciaal bebouwde tribune konden belangstellenden het verplaatsen van het spoordek volgen vanaf de eerste rang. En daar werd gretig gebruik van gemaakt. Er zijn naar schatting zeker duizend toeschouwers geweest.

Opdracht

De bouw van de nieuwe halte wordt door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. Aannemer BAM bouwt de nieuwe verbinding die is ontworpen door ZJA. De bouw van de HSE heeft een aanneemsom van 41 miljoen euro en moet in de zomer van 2016 opgeleverd zijn.