Stedenbouwkundige studie rondom het stadion

De gemeente Den Haag wilde graag dat ADO Den Haag minimaal eredivisie voetbal bleef spelen met daarbij een passend stadion. Op de voormalige plaats in het Zuiderpark in Den Haag was te weinig ruimte om het stadion uit te breiden met extra functies. In opdracht van de Gemeente Den Haag maakte ZJA Zwarts & Jansma Architecten eerst een stedenbouwkundige studie voor een nieuw, multifunctioneel, stadion met ontwikkelingsmogelijkheden voor een hotel, kantoren en diverse commerciële functies.

De definitieve locatie was in eerste instantie nog niet bekend; de gemeente moest nog kiezen uit drie locaties. ZJA werkte één van de drie locaties uit, de ‘Gavi-kavel’, gelegen tussen de A4 en de A12 bij het Prins Clausplein. Het stadion was gepland voor 15.000 á 20.000 bezoekers die het stadion bereiken d.m.v. een zogenaamde ‘peoplemover’ vanaf reeds geplande openbare vervoersfaciliteiten. Ook was er onder het stadion een ruime parkeergarage voorzien.

In het stadion moesten diverse functies gehuisvest worden om het stadion rendabel te houden. Bij deze commerciële invulling van het stadion werd gedacht aan kantoorgebouwen, grootschalige detailhandel, recreatieve ruimten en een hotel. Deze commerciële ruimten moesten aanvankelijk onder de tribunes komen; later waren om het stadion heen ook gebouwen met een commerciële invulling gepland.

Golvend landschap van glanzend aluminium 

Het stadion voor de voetbalclub ADO in Den Haag is uiteindelijke gebouwd naast de A12 en de A4 en ontworpen door ZJA. Vanaf het Prins Clausplein ontvouwt zich voor de automobilist een golvend landschap van glanzend aluminium met als herkenbaar baken de in het dak geïntegreerde lichtmasten van het stadion. Drie ringvormige verkeersaders organiseren de bezoekersstromen. De buitenste ring voert auto's vanaf de snelwegen A12 en A4 richting de 3500 parkeerplaatsen.

In een volledig obstakelvrije zone rond het stadion worden de voetgangers verdeeld over de verschillende ingangen van het stadion. Binnen het stadion verplaatsen bezoekers zich via de zogenaamde ADO-passage: deze 'straat' met eet- en drinkgelegenheden en fanshops is met een breedte van vijftien meter ruimer dan gebruikelijk.

Het stadion met 15.000 stoelen biedt optimale zichtlijnen vanaf de tribunes en zitplaatsen dicht op het veld: de onderste rijen bevinden zich op slechts vier meter van het gras. In de betonconstructie is rekening gehouden met een uitbreiding naar 27.000 stoelen.

Sportbeleving staat voorop in het stadion. In de centrale hal kruisen de looproutes van bezoekers en sporters waardoor bezoekers een glimp kunnen opvangen van hun sportidool. Ook de indeling van de tribunes draagt bij aan optimale sportbeleving: in plaats van de klassieke indeling met vier kaarsrechte tribunes en open hoeken, lopen de betonnen tribunes rond de hoek om zodat de wave ononderbroken over de tribunes kan golven. De overkapping van het stadion volgt de lijn van de tribunes, waardoor meer mensen droog zitten. Tenslotte is de akoestiek van het stadion 'hard' gehouden zodat de buzz al bij binnenkomst hoorbaar is.

Rond het stadion is een ring voorzien met commerciële voorzieningen. Winkels, showrooms, een wasstraat en een bioscoop dienen voor bedrijvigheid te zorgen buiten de momenten dat ADO voetbalt. Deze voorzieningen zijn gepland in een latere fase en krijgen eenzelfde uitstraling als het stadion.

Winnaar Meeting Award beste evenementenlocatie 2015 van de regio west.

Project: #238 + #315