Project

Bruggen Turnhoutsebaan, Wijnegem

Sierlijkheid voor een lichtere omgeving

Het ontwerp voor de vernieuwing van de bruggen bij Wijnegem, België, door architectenbureau ZJA, omvat twee bruggen - één voor auto's en één voor fietsers en voetgangers. De autobrug, met haar bescheiden vlakke boog en V-vormige steunpunten, integreert naadloos in het landschap. De fietsbrug daarentegen is lang en sierlijk, met een scherp gesneden stalen constructie die een vorstelijk uitzicht biedt over de omgeving.

Een autobrug en een fietsbrug

Vanwege de beperkte vrije ruimte tussen kanaal en de bebouwing aan weerszijden werd gekozen voor een nieuwe situatie met twee bruggen. De een is een autobrug die nog voor de sluizen het kanaal oversteekt. De brug voor fietsers- en voetgangers ligt een flink eind verderop, met een steunpunt op de uitloper van het sluizencomplex.

Bescheiden autobrug met vlakke boog

De autobrug, met haar vlakke boog en V-vormige steunpunten, overspant een afstand van 88 meter en integreert naadloos met het landschap. Het is een slanke en bescheiden brug, ontworpen om zo min mogelijk een obstakel te vormen voor het vrije zicht. Om die reden zijn de steunpunten ontworpen in een V-vorm, wat optimale openheid geeft. Er is ruimte voor fietspaden en een autoweg langs het kanaal. De aanlandingen zijn getrapt aangelegd, met keien in schanskorven. De horizontale treden zijn beplant en zo ontstaat er een vriendelijke overgang naar de landelijke omgeving.

De nieuwe autobrug is zorgvuldig ontworpen om de impact van het autoverkeer op de directe omgeving te verminderen. De auto’s moeten vlot kunnen passeren en oversteken, terwijl de brug ruimtelijk en visueel zo min mogelijk de woonomgeving van Wijnegem belast. Dat bepaalde de ligging van de brug en de plaatsing van de landhoofden. Aan de zuidzijde is gekozen voor een oprit die in lijn ligt met de gevels om verstoring te minimaliseren, terwijl aan de noordzijde een korte en directe aansluiting op de weg is gerealiseerd. De aanlandingen zijn symmetrisch geplaatst om het landschap helder en overzichtelijk te houden.

Lange en sierlijke fietsbrug

De fietsbrug over het Albertkanaal is lang en sierlijk en trekt van afstand al de aandacht. Na een lange oprit die grotendeels vrij staat op V-vormige kolommen begint de scherp gesneden stalen brug aan de oversteek. Er is een steunpunt op een uitloper van het sluizencomplex, waarna de witte, asymmetrische tuibrug majestueus het kanaal oversteekt. Aan de overkant ligt het landhoofd ver van het kanaal, zodat een toekomstige uitbreiding van het sluizencomplex onder de brug mogelijk blijft. Met haar lengte van 175 meter biedt de slanke en fiere brug een vorstelijk uitzicht over de omgeving en de activiteiten in de sluizen. Comfortabele trappen, zeer transparante hekken en balustrades completeren de verbinding die niet alleen functioneel, maar ook visueel een toevoeging aan de omgeving is.

De open en lichte constructie van de brug schept nieuwe openbare ruimte langs het kanaal, terwijl haar ligging zo ver mogelijk naar het westen een waterplein aan het centrum van Wijnegem schept. Dit plein biedt een rustige en overzichtelijke omgeving te midden van de verkeersdrukte aan land en op het water.

Graffiti en verlichting

Het verdwijnen van de oude zware betonnen brug biedt ook een unieke kans om de donkere onderwereld aan de kade te transformeren tot een lichtere, opener en groenere omgeving. Met de oude brug verdwijnt ook de uitgebreide collectie graffiti. Aan de zijde van Wijnegem is in het landhoofd van de nieuwe fietsbrug opnieuw ruimte gemaakt voor lokale graffiti-kunstenaars.

In het ontwerp van de verlichting voor het brugdek is zorgvuldig rekening gehouden met lichtvervuiling, zowel voor het scheepvaartverkeer als voor de omwonenden. Daarom, maar ook om storende masten te vermijden, is de straatverlichting laag gehangen. Dankzij een doordacht lichtplan komt na zonsondergang de lichte en sierlijke vorm van de brug volledig tot haar recht. Het plan maakt gebruikt van directe verlichting in de leuningen en indirecte verlichting via de onderzijde van het dek, waardoor het zwevende karakter van de brug wordt versterkt en er een mooie sfeer ontstaat.

Architect: ZJA
Klant: De Vlaamse Waterweg
Opdrachtgever ZJA: THV Arcadis-Sweco
Jaar: 2017 - heden

Project: #1089

Gerelateerd

Nieuws

Autobrug Turnhoutsebaan Wijnegem bereikt bestemming

Wie vorige week langs het Albertkanaal liep, moest misschien even twee keer knipperen. De stalen autobrug Turnhoutsebaan voer daar…

Lees meer
Project

Pater Sangersbrug, Maaseik

Dubbele boogbrug over de Maas

De Pater Sangersbrug bij Maaseik is een elegante dubbele boogbrug die in het midden van de rivier harmonieus samensmelt. Met zijn zachte en…

Lees meer
Project

Lightrailsysteem, Zuid-Korea

Minder ruimtelijke en visuele impact

In het najaar van 2018 kreeg architectenbureau ZJA bezoek van een delegatie van Zuid-Koreaanse onderzoekers, bouwers en constructeurs, die…

Lees meer
Nieuws

Definitieve gunning uitbreiding N206 Europaweg Leiden

Het team van Boskalis, architectenbureau ZJA en BoschSlabbers landschapsarchitecten heeft de definitieve gunning ontvangen voor de N206…

Lees meer