Nieuws

Ingebruikname nieuw knooppunt Antwerpen-West

Vanaf vrijdagavond 12 mei rijden automobilisten over de eerste delen van het nieuwe knooppunt Antwerpen-West, een ontwerp van architectenbureau ZJA in opdracht van Lantis. In dit knooppunt komen de E17 (Gent) en de Antwerpse Ring (R1) bij de Kennedytunnel samen. Opvallend zijn de enorme fly-overs in het knooppunt in een sierlijke lijn. Nieuwe snelwegen en bruggen maken het knooppunt compacter, veiliger en zorgen voor een snellere doorstroming van het verkeer. De ingebruikname van het nieuwe knooppunt is de eerste grote stap in de aanleg van de Oosterweelverbinding op de Linkeroever die de Antwerpse Ring zal sluiten.

Nieuw en compacter knooppunt maakt ruimte vrij voor de fiets en groen 

Met een vernieuwd en vooral compacter knooppunt komt er 18-hectare aan ruimte vrij voor een nieuw bos; het KatwilgbosVroeger lagen alle wegen vrij ver uit elkaar, versnipperd in het landschap. Deze zijn nu samengebracht op verschillende hoogtes en liggen nu dichter, compacter op elkaar. De verloren ruimte tussen de rijbanen is versmald.

Jochem Verbeek, project-architect ZJA

Groene infrastructuur en fasering van de openstelling

Een grote parkbrug bij de Kennedytunnel zorgt niet alleen voor een ecologische verbinding tussen dit nieuwe bos en het natuurgebied Burchtse Weel, maar trekt ook het Ringfietspad over de snelweg. Zo wordt de Ring ook voor de fiets helemaal rond.

Transparante geluidsschermen zorgen ervoor dat het verkeer zicht houdt op het landschap. Op- en afritten zijn zo veel mogelijk onder doorgaande wegen verzonken in het landschap. Om de omgeving af te schermen van de snelweg zijn groene geluidsbermen aangelegd en hoge glazen en houten schermen.

Het nieuwe knooppunt gaat gefaseerd open. Het zuidelijk deel gaat in de nacht van 12 op 13 mei open voor verkeer en begin juni volgt het noordelijke deel. 

 

Oosterweelverbinding - Sluiting van de Ring van Antwerpen

Antwerpen kampt al jaren met verkeersdrukte en lange files op de Ring. Dankzij de Oosterweelverbinding, een nieuwe snelwegverbinding tussen de Linker- en Rechteroever van de Schelde die de Antwerpse Ring sluit, wordt de doorstroming van het verkeer verbetert en overlast door geluid en luchtvervuiling vermindert. Ook ontstaat er ruimte voor nieuwe parken in de ringzone die de leefomgeving sterk verbeteren. De Ring vormt straks dan niet langer een muur die Antwerpen verdeelt. De Oosterweelverbinding is een belangrijk onderdeel van het Masterplan 2020 en moet de structurele mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen oplossen.

Architect: ZJA
Opdrachtgever: Lantis (Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerken), een overheidsorgaan in combinatie met Sweco Belgium en Witteveen+Bos

Aannemer (infrastructuurwerken): Aannemerscombinatie Rinkoniên (Artes Roegiers, Artes Depret, CIT Blaton, MOBILIS en Stadsbader)

De Parkbrug is een ontwerp van Ney & Partners


 

Gerelateerd

Nieuws

Eerste deel Oosterweelverbinding gereed

Weer een mijlpaal voor de Antwerpse Oosterweelverbinding! De snelwegwerken op de Linkeroever en in Zwijndrecht zijn, een half jaar eerder…

Lees meer