Oud en nieuw

Toen vroeg in de twintigste eeuw de Zuid-Koreaanse stad Jeonju zijn spoorstation kreeg werd dat gebouwd in de traditionele Hanok-stijl, bekend van de sobere, harmonische verhoudingen en de elegant gewelfde daken met zwarte geglazuurde dakpannen. Inmiddels bestaan er vergaande plannen met het gebied rond het station aan de oostelijke rand van de stad. Het station moet worden uitgebreid en aangepast aan de komst van meer hogesnelheidstreinen. Rond het station verrijzen hoge torens en ook het landelijke gebied dat vanaf het station te zien is, en dat uitloopt op de besneeuwde bergen in de verte, zal ontwikkeld worden. Het verkeer dreigt er vast te lopen.

Architectenbureau ZJA werd uitgenodigd door Keunjeong Architects & Engineers om in samenwerking deel te nemen aan de internationale ontwerpcompetitie voor de toekomstige gedaante van het spoorstation van Jeonju. Bosch Slabbers heeft het landschapsontwerp verzorgd.

Het monumentale station zou een blikvanger moeten blijven, een historische spil in een nieuw en op de toekomstgericht deel van de stad en versterkt worden in een eigentijdse uitbreiding.

Een plek en een verbinding

Om de aansluiting op de stad te verbeteren en betere infrastructurele verbindingen te kunnen bieden wordt het plein voor het station opnieuw ingericht. Een grote kwaliteitssprong wordt gemaakt door een ondergrondse parkeergarage met 430 plaatsen, nieuwe bushaltes, een gescheiden route voor taxi’s en nieuwe doorgaande fiets- en wandelroutes naar de oostkant van het station.

Het nieuwe plein wordt net als de rest van het station ook een verblijfsplek, een bestemming in de stad. Met hoge bamboestruiken aan de randen en ginkgobomen wordt een groene enclave tussen de glazen torens gemaakt. De brede wandelpaden tussen groenperken geven een aangename tuin-ervaring. Twee grote ronde vides maken de fysieke en visuele verbinding naar de ondergrondse parkeergarage. Een transparant paviljoen dat met zijn vorm een toespeling maakt op de lijnen van het historische gebouw, geeft via een spiraalvormige trap toegang tot de  lager gelegen parkeergarage, winkels en toiletten.

Het oude Hanok Station staat er in zijn volle glorie en is van binnen getransformeerd tot een grote en lichte ruimte, die naast toegang tot de sporen ook plaats biedt aan culturele doeleinden.

De overdekte promenade

De blikvanger en meteen het omlijstende gebaar voor het historische station is het lichte en slanke gebouw erachter, dat niet alleen aan weerszijden toegang tot de sporen geeft, maar ook doorgangen biedt naar het nieuw te ontwikkelen gebied naar het oosten. Het werkt als een plein dat boven de sporen zweeft, een overdekte wandelpromenade. Door in de constructie voor lichtheid te kiezen kan de hele promenade een vrije overspanning hebben en zicht bieden op het buitengebied naar het oosten en de indrukwekkende bergtoppen in de verte. De glazen gevel is door licht naar buiten wijkende ribben ondersteund en dat benadrukt nog eens de hogere ligging en de weidsheid van het uitzicht.

Komend vanuit de stad zal het lichte en brede dak van het nieuwe gebouw met een beschermend en bewonderend gebaar het oude station omlijsten. En tegelijkertijd biedt deze moderne en open ruimte toegang tot de sporen, de nieuwe wijk achter het station en is het een prettige verblijfsplek. Er is zacht en helder licht dat door de dakramen valt, er zijn houten elementen en grote bakken met struiken die de bezoeker uitnodigen om nog even te blijven en te winkelen of wat te drinken.

Het is een plek om te genieten van het naderen van de gestroomlijnde hogesnelheidstreinen, het licht dat over de vallei speelt, de stroom fietsers die passeren en de bergen met de besneeuwde toppen aan de horizon, die onverstoorbaar over alles waken.

Klant: Keunjeong Architects & Engineers
Landschapsarchitect: Bosch Slabbers Landschapsarchitecten
Jaar: Ontwerpcompetitie in 2019
Project: #1175

Visuals: ZJA en A2Studio