Project

Oasis City, Dubai

Voor de toekomst van Dubai

Aan de rand van een landschap van ruige bergen en een onherbergzame zandwoestijn ligt Dubai, van oorsprong een havenstad van regionaal belang, die de laatste decennia in hoog tempo is uitgegroeid tot een moderne wereld-metropool. Zo’n ontwikkeling vindt niet in alle opzichten optimaal en evenwichtig plaats. Dubai heeft verkeersproblemen, een watertekort en het hete klimaat maakt het moeilijk de openbare ruimte te ontwikkelen. Het project Oasis City, waaraan architectenbureau ZJA deelneemt, samen met OKRA Landschapsarchitecten, moet ertoe bijdragen dat die problemen worden opgelost en Dubai’s toekomst als moderne stad om zaken te doen, te investeren, te recreëren en te wonen, is verzekerd. Tegenover de verkeersdrukte, de hitte, het asfalt en beton, staat een groene transformatie van het stadscentrum die files doet afnemen, de stad veel beschaduwde, groene openbare ruimtes geeft en een nieuwe relatie tot het water oplevert. Bewoners, bezoekende professionals en toeristen kunnen de ruimte van de stad op een veel prettiger, actievere en gezondere manier delen. Dat versterkt de ervaring van Dubai als een toekomstgerichte, opwindende en comfortabele ontmoetingsplaats met wereldse allure.

Verbetering van het verkeer

Het verkeersplan berust op het aanleggen van een lange één-richtingsverkeer-lus bestaande uit de Jumeirah Road dicht bij de kust en de Al Wasl Road parallel daaraan. De doorstroom van autoverkeer wordt erdoor bevorderd. Maar minstens zo ingrijpend is de kwalitatieve verbetering van beide wegen. In dit ontwerp wordt Jumeirah Road een beschaduwde boulevard dicht bij de kust, waar fietsers en wandelaars, hardlopers en winkelend publiek zich thuis voelen. Erlangs komt een tramlijn die weids uitzicht geeft op de Golf en de groene boulevard, en die het wegverkeer ontlast. De betere integratie van openbaar vervoer is een belangrijk onderdeel van Oasis City. De Al Wasl Road die nu bijna geen aantrekkelijke openbare ruimte biedt, krijgt een middenberm met paden en een doorlopende beplanting van twee rijen bomen. Met zijn winkels en fitnessclubs, de nieuwe paden voor hardlopers en fietsers en het aangename microklimaat door de beschutting van de bomen verdient deze weg de naam Wellness Boulevard.

Een groenere stad

Aan de zuid- en noord uiteindes van de lus bevinden zich respectievelijk de Green Gate en Second December Street. Bij de Green Gate in het zuiden is een groen verkeersplein ontworpen met wadi’s, grasvelden en nieuw aangeplante palmbomen. Een passende toegangspoort voor Oasis City. Aan het andere uiteinde van het projectgebied, bij Second December Street wordt een deel van het verkeer ondergronds geleid; zo ontstaat er een aangenamere verblijfsruimte voor voetgangers door de aanleg van meer groen en een waterplein. Samen met de groene boulevard Jumeirah Road en de lange groene ruggengraat van de verkeerslus in het midden van Al Wasl Road wordt een belangrijk element aan de beleving van het centrum van Dubai toegevoegd: die van de gewaarwording van een tuinachtig stadslandschap dat groen, water en schaduw biedt.

Dubai en het water

Naast het verbeteren van de doorstroom van het verkeer en het vergroenen van de openbare ruimte voor wandelaars en fietsers, is het verbeteren van de relatie van Dubai met het water de derde pijler waarop het ontwerp voor Oasis City rust. De Jumeirah Road wordt een elegante en aantrekkelijke boulevard dicht langs de Golf, die de hele stad meer naar het strand en de zee keert. Verder wordt in het te vernieuwen gebied een ondergronds systeem aangebracht dat de periodieke zware regenval, die vaak voor overlast zorgt, niet alleen wordt afgevoerd, maar ook opgeslagen, zodat het voor het droge seizoen gebruikt kan worden de groenere stad te irrigeren. Dit unieke systeem, dat 30 miljoen liter water kan herbergen is het grootste in zijn soort ter wereld. Dat het plein van de 2e december een waterplein krijgt past bij de transformatie van Dubai in een stad als een oase. Daarbij hoort een levendige en speelse omgang met water in een tuinachtige atmosfeer. Een stad om gezond en comfortabel in te leven en te werken. Of te bezoeken en van te genieten, sportend, winkelend of flanerend langs de boulevard, om de glanzende torens te bewonderen.

Klant: The Roads and Transport Authority (RTA) in vertegenwoordigd door Parsons International
Landschapsarchitect: OKRA Landschapsarchitecten
Winnend ontwerp internationale prijsvraag: 2014

Project: #805

Gerelateerd

Project

Evenementengebouw SILT, Middelkerke

Nieuwe ruimte voor de Vlaamse kust

De opgave voor een nieuw evenementengebouw SILT in Middelkerke omvatte ook veel bredere doelen. Het ontwerp moest ook de zeedijk versterken

Lees meer
Nieuws

Definitieve gunning uitbreiding N206 Europaweg Leiden

Het team van Boskalis, architectenbureau ZJA en BoschSlabbers landschapsarchitecten heeft de definitieve gunning ontvangen voor de N206…

Lees meer
Nieuws

ZJA, BoschSlabbers en Boskalis bundelen krachten voor nieuwe stationsomgeving Brugge

Brugge staat aan de vooravond van een bijzonder project dat de toegang tot de stad ingrijpend zal veranderen. Architectenbureau ZJA en…

Lees meer
Project

N206 Tjalmaweg, Katwijk - Leiden

Groene weg met Romeins verleden

Van Leiden naar de kust, tussen het open landschap van de voormalige vliegbasis Valkenburg en Katwijk, ligt de provinciale weg N206. Als…

Lees meer