0139
Het stationsgebied van Apeldoorn is vernieuwd en uitgebreid. Architectenbureau ZJA ontwierp een nieuw 'dynamisch' busstation. Dynamisch houdt in dat een buslijn geen vaste halteplaats heeft, maar via een display een perron krijgt toegewezen.
Groot voordeel van een dynamisch busstation ten opzichte van een standaard busstation is dat er minder ruimte nodig is: er wordt effectiever gebruik gemaakt van de halteperrons. De abri's op de perrons kunnen klein blijven: reizigers wachten onder een grote luifel op de bus en wandelen pas naar het perron zodra duidelijk is naar welk perron de bus gaat. Via displays boven de halteperrons worden zij geïnformeerd welke bus waar zal staan.
Busstation Apeldoorn is een overzichtelijk, sociaal veilig en transparant station. Alle materialen, ook de standaard abri's, zijn duurzaam en goed te onderhouden.
Gerelateerd
Lightrailsysteem, Zuid-Korea
Minder ruimtelijke en visuele impact
In het najaar van 2018 kreeg architectenbureau ZJA bezoek van een delegatie van Zuid-Koreaanse onderzoekers, bouwers en constructeurs, die…
Station Fornebubanen, Oslo
Helder en ruim station
Het Fornebubanen Station in Oslo, ontworpen door ZJA, biedt een heldere, ruime omgeving met transparante glazen gevels en ruitvormige…
Beatrixlaan, Den Haag
Netkous door de stad
Om de wijk Beatrixkwartier beter bereikbaar te maken met openbaar vervoer was er een aansluiting nodig op het netwerk van Randstadrail. In…
ZJA, BoschSlabbers en Boskalis bundelen krachten voor nieuwe stationsomgeving Brugge
Brugge staat aan de vooravond van een bijzonder project dat de toegang tot de stad ingrijpend zal veranderen. Architectenbureau ZJA en…