0139
Het stationsgebied van Apeldoorn is vernieuwd en uitgebreid. Architectenbureau ZJA ontwierp een nieuw 'dynamisch' busstation. Dynamisch houdt in dat een buslijn geen vaste halteplaats heeft, maar via een display een perron krijgt toegewezen.
Groot voordeel van een dynamisch busstation ten opzichte van een standaard busstation is dat er minder ruimte nodig is: er wordt effectiever gebruik gemaakt van de halteperrons. De abri's op de perrons kunnen klein blijven: reizigers wachten onder een grote luifel op de bus en wandelen pas naar het perron zodra duidelijk is naar welk perron de bus gaat. Via displays boven de halteperrons worden zij geïnformeerd welke bus waar zal staan.
Busstation Apeldoorn is een overzichtelijk, sociaal veilig en transparant station. Alle materialen, ook de standaard abri's, zijn duurzaam en goed te onderhouden.
Gerelateerd
Amsterdam Centraal, Amsterdam
Meer ruimte in de Spoorwegkathedraal
Ook gebouwen kunnen familie van elkaar zijn. Het station Amsterdam Centraal is het alledaagse, praktische kleine zusje van de deftige en…
Zuidasdok, Amsterdam
Waar de stad groeit en knelt
De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…
Lightrailsysteem, Zuid-Korea
Innovatief transportsysteem verbetert publieke ruimte
In het najaar van 2018 kreeg architectenbureau ZJA bezoek van een delegatie van Zuid-Koreaanse onderzoekers, bouwers en constructeurs, die…
Abri's, Den Haag en omstreken
Karakteristiek onderdeel Haags straatmeubilair
In 1988 kregen Moshé Zwarts en Rein Jansma van de gemeente Den Haag samen met de Haagse Tramweg Maatschappij de opdracht voor het ontwerp…