0139
Het stationsgebied van Apeldoorn is vernieuwd en uitgebreid. Architectenbureau ZJA ontwierp een nieuw 'dynamisch' busstation. Dynamisch houdt in dat een buslijn geen vaste halteplaats heeft, maar via een display een perron krijgt toegewezen.
Groot voordeel van een dynamisch busstation ten opzichte van een standaard busstation is dat er minder ruimte nodig is: er wordt effectiever gebruik gemaakt van de halteperrons. De abri's op de perrons kunnen klein blijven: reizigers wachten onder een grote luifel op de bus en wandelen pas naar het perron zodra duidelijk is naar welk perron de bus gaat. Via displays boven de halteperrons worden zij geïnformeerd welke bus waar zal staan.
Busstation Apeldoorn is een overzichtelijk, sociaal veilig en transparant station. Alle materialen, ook de standaard abri's, zijn duurzaam en goed te onderhouden.
Gerelateerd

Eurostar UK Terminal Amsterdam Centraal
Architectuur die verbindt
Met de opening van de nieuwe Eurostar UK Terminal in Amsterdam Centraal is een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van internationaal…

Stationsomgeving Amsterdam Muiderpoort
Ambitiedocument voor een toekomstbestendige omgeving
In de jaren dertig was het een stralend voorbeeld van vooruitstrevende stationsarchitectuur. Nu is station Amsterdam Muiderpoort een van de…

Zuidasdok, Amsterdam
Waar de stad groeit en knelt
De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…

ZJA, BoschSlabbers en Boskalis bundelen krachten voor nieuwe stationsomgeving Brugge
Brugge staat aan de vooravond van een bijzonder project dat de toegang tot de stad ingrijpend zal veranderen. Architectenbureau ZJA en…