0139
Het stationsgebied van Apeldoorn is vernieuwd en uitgebreid. Architectenbureau ZJA ontwierp een nieuw 'dynamisch' busstation. Dynamisch houdt in dat een buslijn geen vaste halteplaats heeft, maar via een display een perron krijgt toegewezen.
Groot voordeel van een dynamisch busstation ten opzichte van een standaard busstation is dat er minder ruimte nodig is: er wordt effectiever gebruik gemaakt van de halteperrons. De abri's op de perrons kunnen klein blijven: reizigers wachten onder een grote luifel op de bus en wandelen pas naar het perron zodra duidelijk is naar welk perron de bus gaat. Via displays boven de halteperrons worden zij geïnformeerd welke bus waar zal staan.
Busstation Apeldoorn is een overzichtelijk, sociaal veilig en transparant station. Alle materialen, ook de standaard abri's, zijn duurzaam en goed te onderhouden.
Gerelateerd

Amsterdam Centraal, Amsterdam
Meer ruimte in Spoorwegkathedraal
Ook gebouwen kunnen familie van elkaar zijn. Het station Amsterdam Centraal is het alledaagse, praktische kleine zusje van de deftige en…

Infrastructuur
Van grootschalige openbaar vervoersknooppunten, snelwegen, bruggen en tunnels tot (ondergrondse) stallingen en kleinschalige fiets-en…

Beatrixlaan, Den Haag
Netkous door de stad
Om de wijk Beatrixkwartier beter bereikbaar te maken met openbaar vervoer was er een aansluiting nodig op het netwerk van Randstadrail. In…

Zuidasdok, Amsterdam
Waar de stad groeit en knelt
De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…