Project

Busstation Apeldoorn

0139

Het stationsgebied van Apeldoorn is vernieuwd en uitgebreid. Architectenbureau ZJA ontwierp een nieuw 'dynamisch' busstation. Dynamisch houdt in dat een buslijn geen vaste halteplaats heeft, maar via een display een perron krijgt toegewezen.

Groot voordeel van een dynamisch busstation ten opzichte van een standaard busstation is dat er minder ruimte nodig is: er wordt effectiever gebruik gemaakt van de halteperrons. De abri's op de perrons kunnen klein blijven: reizigers wachten onder een grote luifel op de bus en wandelen pas naar het perron zodra duidelijk is naar welk perron de bus gaat. Via displays boven de halteperrons worden zij geïnformeerd welke bus waar zal staan.

Busstation Apeldoorn is een overzichtelijk, sociaal veilig en transparant station. Alle materialen, ook de standaard abri's, zijn duurzaam en goed te onderhouden.

Gerelateerd

Project

Amsterdam Centraal, Amsterdam

Meer ruimte in Spoorwegkathedraal

Ook gebouwen kunnen familie van elkaar zijn. Het station Amsterdam Centraal is het alledaagse, praktische kleine zusje van de deftige en…

Lees meer
Zoekopdracht

Infrastructuur

Van grootschalige openbaar vervoersknooppunten, snelwegen, bruggen en tunnels tot (ondergrondse) stallingen en kleinschalige fiets-en…

Lees meer
Project

Beatrixlaan, Den Haag

Netkous door de stad

Om de wijk Beatrixkwartier beter bereikbaar te maken met openbaar vervoer was er een aansluiting nodig op het netwerk van Randstadrail. In…

Lees meer
Project

Zuidasdok, Amsterdam

Waar de stad groeit en knelt

De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…

Lees meer