THV Varinia
0490
Tussen Hasselt en Maastricht wordt sneltramlijn 1 van het Spartacusplan gerealiseerd. De Lijn verbindt het belgische Hasselt met Maastricht
Architectenbureau ZJA heeft voor het Belgische gedeelte van de sneltramlijn, tussen Hasselt en de grensplaats Lanaken, een ontwerp gemaakt voor halteplaatsen en kunstwerken. Uitgangspunten zijn eenduidige kwaliteit en een eigen identiteit. Ook werd gezocht naar een beeldkwaliteit die zowel stedelijk als landelijk goed inpasbaar is en een iconische waarde representeert voor de provincie Limburg. Dit heeft zich vertaald in een organische vormgeving van bruggen, tunnels, keerwanden, bovenleidingmasten, fietsenstallingen en luifels op halteplaatsen.
Duurzaam materiaalgebruik met een hoge weerstand tegen vandalisme, sociale veiligheid, ruimtelijkheid en gebruikscomfort en een goede toegankelijkheid zijn essentiële kenmerken van het ontwerp.
Project: 490
Klant: De Lijn
Opdrachtgever: Sweco, Rail Infra Solutions en Deutsche Bahn
Architect: ZJA
Stedenbouwkundige: uapS
Landschapsarchitect: Bureau Bas Smets
Gerelateerd

Amsterdam Centraal, Amsterdam
Meer ruimte in Spoorwegkathedraal
Ook gebouwen kunnen familie van elkaar zijn. Het station Amsterdam Centraal is het alledaagse, praktische kleine zusje van de deftige en…

Infrastructuur
Van grootschalige openbaar vervoersknooppunten, snelwegen, bruggen en tunnels tot (ondergrondse) stallingen en kleinschalige fiets-en…

Beatrixlaan, Den Haag
Netkous door de stad
Om de wijk Beatrixkwartier beter bereikbaar te maken met openbaar vervoer was er een aansluiting nodig op het netwerk van Randstadrail. In…

Zuidasdok, Amsterdam
Waar de stad groeit en knelt
De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…