Project

Spartacus, Vlaanderen, (BE)

THV Varinia

0490

Tussen Hasselt en Maastricht wordt sneltramlijn 1 van het Spartacusplan gerealiseerd. De Lijn verbindt het belgische Hasselt met Maastricht

Architectenbureau ZJA heeft voor het Belgische gedeelte van de sneltramlijn, tussen Hasselt en de grensplaats Lanaken, een ontwerp gemaakt voor halteplaatsen en kunstwerken. Uitgangspunten zijn eenduidige kwaliteit en een eigen identiteit. Ook werd gezocht naar een beeldkwaliteit die zowel stedelijk als landelijk goed inpasbaar is en een iconische waarde representeert voor de provincie Limburg. Dit heeft zich vertaald in een organische vormgeving van bruggen, tunnels, keerwanden, bovenleidingmasten, fietsenstallingen en luifels op halteplaatsen.

Duurzaam materiaalgebruik met een hoge weerstand tegen vandalisme, sociale veiligheid, ruimtelijkheid en gebruikscomfort en een goede toegankelijkheid zijn essentiële kenmerken van het ontwerp.

Project: 490

Klant: De Lijn
Opdrachtgever: Sweco, Rail Infra Solutions en Deutsche Bahn
Architect: ZJA
Stedenbouwkundige: uapS
Landschapsarchitect: Bureau Bas Smets

Gerelateerd

Project

Amsterdam Centraal, Amsterdam

Meer ruimte in Spoorwegkathedraal

Ook gebouwen kunnen familie van elkaar zijn. Het station Amsterdam Centraal is het alledaagse, praktische kleine zusje van de deftige en…

Lees meer
Zoekopdracht

Infrastructuur

Van grootschalige openbaar vervoersknooppunten, snelwegen, bruggen en tunnels tot (ondergrondse) stallingen en kleinschalige fiets-en…

Lees meer
Project

Beatrixlaan, Den Haag

Netkous door de stad

Om de wijk Beatrixkwartier beter bereikbaar te maken met openbaar vervoer was er een aansluiting nodig op het netwerk van Randstadrail. In…

Lees meer
Project

Zuidasdok, Amsterdam

Waar de stad groeit en knelt

De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…

Lees meer